Controle 3D-ontwerpen
Week 7 was een week waarin veel verschillende werkzaamheden aan bod kwamen. Zo kregen wij op maandag het verzoek van de design afdeling van de werf, Strategic Marine, om in een nieuwe versie van het 3D-ontwerp enkele tekeningen te controleren. Het betrof hier de tekeningen van het brandblus systeem, het sanitair systeem, tanken vul- en ontluchting systeem en het chilled water systeem van de airconditioning. Veel werk gaat hierin zitten, omdat je van elk stukje leiding, elk bochtje en elke afsluiter vanaf een goed gekeurde, papieren tekening moet controleren of dit juist in het 3D model is verwerkt.
Eventuele opmerkingen van onze kant noteren we in een Review Note en bespreken die later met de verantwoordelijke ontwerpers. De bedoeling is om uiteindelijk een dusdanig 3D-model te krijgen, waarin alle systemen correct zijn verwerkt. Aan de hand van dat model worden de systemen in het schip gemonteerd.
Trekproef
Aan de constructie van de schepen, Hull 387 en Hull 388, wordt hard gewerkt. 50 lassers en een meervoud aan grinders zijn dag en nacht bezig om de vele tonnen aluminium te bewerken en aan elkaar te lassen. Een grinder is iemand die de aluminium beplating voorbereidt voor de lasser en na het lassen de lasnaden glad slijpt. De werf hoopt deze week nog meer lassers aan het werk te zetten. Voordat lassers en grinders aan het werk kunnen met al dat aluminium, is vastgesteld of het deugdelijk, gekeurd materiaal betreft. Soms komt materiaal met een keur van een ander klassebureau (bijv. ABS, of BV) dan Lloyds en moet een materiaaltest in een laboratorium uitwijzen of het aan de standaards van Lloyds voldoet. Door een monster van het materiaal in een testbank te onderwerpen aan een trekproef, heeft men een idee van de kwaliteit en de sterkte van het materiaal. Deze tests worden bijgewoond door vertegenwoordigers van de werf, Lloyds en de Rederij. Het duurde ruim een uur om de aluminium staaf op de foto door te trekken. Volgens de deskundigen is het materiaal van uitstekende kwaliteit en mag het verwerkt worden in de schepen.

Omdat de constructie in een hoog tempo plaats vindt, zijn er inmiddels ook secties afgelast en moet dit gecontroleerd worden. Allereerst gebeurt dit door de kwaliteitscontoleurs van de werf de zogenaamde QC’s (Quality Control). Zodra zij hun goedkeuring geven, worden wij en Lloyds gevraagd om ook onze inspecties uit te voeren.
Als er nog verbeteringen nodig zijn, worden deze alsnog uitgevoerd en daarna vindt weer controle plaats. Net zolang tot alle partijen hun goedkeuring geven en een sectie afgetekend kan worden.
De afgelopen week zijn de binnenkant van sectie 33 / Hull 387, de buitenkant van sectie 13 / Hull 388 geïnspecteerd.
Verder schiet het al op met de blokken 11, 35 en 41.



