De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Isolatie: tegen kou, brand en geluid

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Isolatie: tegen kou, brand en geluid

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 8 maart 2017

Isolatie: tegen kou, brand en geluid

In week 8 werden verschillende units door QC (Quality Control) aangeboden voor controle van het las- en constructiewerk door Lloyds en de Rederij. Units 12 stuurboord, 33 en 34 van zowel Hull 387 als Hull 388 werden goed bevonden.  De werf kan in dit geval weer een stapje verder en in goed gekeurde units gaan nu andere werkzaamheden plaats vinden dan lassen en slijpen, zoals isoleren en het maken van schotdoorvoeren.

In bepaalde ruimtes voldoet het om thermische isolatie aan te brengen als bescherming tegen de kou, zoals op de foto hierboven. Maar andere ruimtes moeten juist weer voorzien zijn van isolatie, die niet alleen beschermt tegen de kou, maar ook brandvertragend is en ook nog geluiddempend. Zo zullen verschillende ruimtes bekleed worden met verschillende soorten isolatiemateriaal. In een Thermal Insulation Plan staat precies beschreven waar welk soort isolatie moet worden aangebracht.

Schotdoorvoeren

In de ruimtes beneden het autodek kunnen nu ook de schotdoorvoeren aangebracht worden. Een schotdoorvoer is een gat in een wand waar leidingen of kabels doorheen lopen. Alle ruimtes onder het autodek zijn waterdichte ruimtes en als er leidingen door een wand of het autodek van zo’n ruimte moeten lopen, dan moeten deze doorvoeren natuurlijk ook waterdicht zijn. De werf kan nu in de gekeurde ruimtes deze doorvoeren aan gaan brengen.

Schotdoorvoeren
Schotdoorvoeren

 

Hiervoor moesten wel eerst de tekeningen / schema’s worden goedgekeurd, waarop aangegeven staat waar de doorvoeren moeten komen. Eén van de taken van onze bouwbegeleiders ter plaatse is die tekeningen te controleren en te bespreken met de werf. Ook verschillende afdelingen van de werf en Lloyd’s bekijken de tekeningen en als er geen opmerkingen meer zijn, zet de werf dit in een 3D-model.

Het bouwen van de schepen uit verschillende units is een erg complex verhaal. Het zijn niet alleen grote platen aluminium die aan elkaar gelast worden, maar overal worden deze platen ondersteund door spanten, knieën en balken om er één stevig geheel van te maken. Al deze onderdelen hebben verschillende maten en vormen:

Foto 23-02-17 09 24 24 wg

De onderdelen worden afhankelijk van de dikte van het materiaal uitgesneden met een computer gestuurde frees of een plasma snijder:

Computer gestuurde frees / plasmasnijder
Computer gestuurde frees / plasmasnijder

 

Al deze onderdelen worden genummerd en worden volgens tekening, een zogenaamd Isometric Booklet, op de juiste plaats in de schepen verwerkt:

Knie met nummer
Knie met nummer

 

Het knietje op voorgaande foto zal dus verwerkt worden in Unit 11 stuurboord bij frame (spant) 15 op positie 37 stuurboord.

Huidplaten

Verder is men in de loop van deze week begonnen met het aanbrengen van de huidplaten voor de boegsecties 14 van beide schepen (zie hieronder):

Foto 22-02-17 09 38 16 wg

De afgelopen week zijn veel vorderingen gemaakt met verschillende units. Er wordt op het ogenblik maar liefst aan negen units tegelijk gewerkt en komende week verwachten we, dat er weer één of meerdere secties op de schepen geplaatst gaan worden.

 

Vorig artikel

Proef: aluminium doormidden trekken

Volgend artikel

De hulls bereiken volledige lengte

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021