Isolatie: tegen kou, brand en geluid
In week 8 werden verschillende units door QC (Quality Control) aangeboden voor controle van het las- en constructiewerk door Lloyds en de Rederij. Units 12 stuurboord, 33 en 34 van zowel Hull 387 als Hull 388 werden goed bevonden. De werf kan in dit geval weer een stapje verder en in goed gekeurde units gaan nu andere werkzaamheden plaats vinden dan lassen en slijpen, zoals isoleren en het maken van schotdoorvoeren.
In bepaalde ruimtes voldoet het om thermische isolatie aan te brengen als bescherming tegen de kou, zoals op de foto hierboven. Maar andere ruimtes moeten juist weer voorzien zijn van isolatie, die niet alleen beschermt tegen de kou, maar ook brandvertragend is en ook nog geluiddempend. Zo zullen verschillende ruimtes bekleed worden met verschillende soorten isolatiemateriaal. In een Thermal Insulation Plan staat precies beschreven waar welk soort isolatie moet worden aangebracht.
Schotdoorvoeren
In de ruimtes beneden het autodek kunnen nu ook de schotdoorvoeren aangebracht worden. Een schotdoorvoer is een gat in een wand waar leidingen of kabels doorheen lopen. Alle ruimtes onder het autodek zijn waterdichte ruimtes en als er leidingen door een wand of het autodek van zo’n ruimte moeten lopen, dan moeten deze doorvoeren natuurlijk ook waterdicht zijn. De werf kan nu in de gekeurde ruimtes deze doorvoeren aan gaan brengen.

Hiervoor moesten wel eerst de tekeningen / schema’s worden goedgekeurd, waarop aangegeven staat waar de doorvoeren moeten komen. Eén van de taken van onze bouwbegeleiders ter plaatse is die tekeningen te controleren en te bespreken met de werf. Ook verschillende afdelingen van de werf en Lloyd’s bekijken de tekeningen en als er geen opmerkingen meer zijn, zet de werf dit in een 3D-model.
Het bouwen van de schepen uit verschillende units is een erg complex verhaal. Het zijn niet alleen grote platen aluminium die aan elkaar gelast worden, maar overal worden deze platen ondersteund door spanten, knieën en balken om er één stevig geheel van te maken. Al deze onderdelen hebben verschillende maten en vormen:
De onderdelen worden afhankelijk van de dikte van het materiaal uitgesneden met een computer gestuurde frees of een plasma snijder:

Al deze onderdelen worden genummerd en worden volgens tekening, een zogenaamd Isometric Booklet, op de juiste plaats in de schepen verwerkt:

Het knietje op voorgaande foto zal dus verwerkt worden in Unit 11 stuurboord bij frame (spant) 15 op positie 37 stuurboord.
Huidplaten
Verder is men in de loop van deze week begonnen met het aanbrengen van de huidplaten voor de boegsecties 14 van beide schepen (zie hieronder):
De afgelopen week zijn veel vorderingen gemaakt met verschillende units. Er wordt op het ogenblik maar liefst aan negen units tegelijk gewerkt en komende week verwachten we, dat er weer één of meerdere secties op de schepen geplaatst gaan worden.