De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Proef: aluminium doormidden trekken

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Proef: aluminium doormidden trekken

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 1 maart 2017

    Controle 3D-ontwerpen

    Week 7 was een week waarin veel verschillende werkzaamheden aan bod kwamen. Zo kregen wij op maandag het verzoek van de design afdeling van de werf, Strategic Marine, om in een nieuwe versie van het 3D-ontwerp enkele tekeningen te controleren. Het betrof hier de tekeningen van het brandblus systeem, het sanitair systeem, tanken vul- en ontluchting systeem en het chilled water systeem van de airconditioning. Veel werk gaat hierin zitten, omdat je van elk stukje leiding, elk bochtje en elke afsluiter vanaf een goed gekeurde, papieren tekening moet controleren of dit juist in het 3D model is verwerkt.

    Eventuele opmerkingen van onze kant noteren we in een Review Note en bespreken die later met de verantwoordelijke ontwerpers. De bedoeling is om uiteindelijk een dusdanig 3D-model te krijgen, waarin alle systemen correct zijn verwerkt.  Aan de hand van dat model worden de systemen in het schip gemonteerd.

    Trekproef

    Aan de constructie van de schepen, Hull 387 en Hull 388, wordt hard gewerkt. 50 lassers en een meervoud aan grinders zijn dag en nacht bezig om de vele tonnen aluminium te bewerken en aan elkaar te lassen. Een grinder is iemand die de aluminium beplating voorbereidt voor de lasser en na het lassen de lasnaden glad slijpt. De werf hoopt deze week nog meer lassers aan het werk te zetten. Voordat lassers en grinders aan het werk kunnen met al dat aluminium, is vastgesteld  of het deugdelijk, gekeurd materiaal betreft. Soms komt materiaal met een keur van een ander klassebureau (bijv. ABS, of BV) dan Lloyds en  moet een materiaaltest in een laboratorium uitwijzen of het aan de standaards van Lloyds voldoet. Door een monster van het materiaal in een testbank te onderwerpen aan een trekproef, heeft men een idee van de kwaliteit en de sterkte van het materiaal. Deze tests worden bijgewoond door vertegenwoordigers van de werf, Lloyds en de Rederij. Het duurde ruim een uur om de aluminium staaf op de foto door te trekken. Volgens de deskundigen is het materiaal van uitstekende kwaliteit en mag het verwerkt worden in de schepen.

    Foto 14-02-17 17 04 50 wg
    Materiaaltest

     

    Omdat de constructie in een hoog tempo plaats vindt, zijn er inmiddels ook secties afgelast en moet dit gecontroleerd worden. Allereerst gebeurt dit door de kwaliteitscontoleurs van de werf de zogenaamde QC’s (Quality Control). Zodra zij hun goedkeuring geven, worden wij en Lloyds gevraagd om ook onze inspecties uit te voeren.
    Als er nog verbeteringen nodig zijn, worden deze alsnog uitgevoerd en daarna vindt weer controle plaats. Net zolang tot alle partijen hun goedkeuring geven en een sectie afgetekend kan worden.

    De afgelopen week zijn de binnenkant van sectie 33 / Hull 387, de buitenkant van sectie 13 / Hull 388 geïnspecteerd.

    Verder schiet het al op met de blokken 11, 35 en 41.

    De luchtkussens (worden met lucht opgepompt) waarop de schepen eind dit jaar van de helling rollen – 16 februari 2017
    Hull 387 – De stoep in het achterschip waarin straks de autobrug komt te liggen – 17 februari 2017
    Hydraulische pers, waarmee platen en profielen in een bepaalde vorm worden gedrukt – 17 februari 2017
    Hull 387 – 17 februari 2017

     

    Vorig artikel

    Wedstrijd: Bedenk een naam voor onze nieuwe schepen

    Volgend artikel

    Isolatie: tegen kou, brand en geluid

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021