De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Naam en thuishaven staan erop

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Naam en thuishaven staan erop

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 24 april 2018

    Langzaam maar zeker wordt er op de schepen naar de eindfase toegewerkt. Langzaam heeft in dit geval te maken met de omstandigheden waarin op de schepen gewerkt moet worden. Het is nu in Vietnam hoogzomer en de hoge temperaturen en vochtigheid maken de werkomstandigheden er niet makkelijker op.

    De schepen worden weliswaar met mobiele ventilatoren van verse lucht voorzien, maar de airconditioningsystemen van de schepen zijn nog niet in werking en hierdoor is het binnen in de schepen erg warm en onbehaaglijk. Binnenkort begint het regenseizoen weer. Maar dat heeft gelukkig geen invloed op de nog te verrichten werkzaamheden op de schepen, want deze liggen binnen in grote hallen.

    Het schilderwerk nadert zijn eindfase en de Willem Barentsz is inmiddels voorzien van de naam en thuishaven.

    Het stuurhuis dak (nu nog zonder radarmast) en de voorplecht zijn ook al in de traditionele De Nieuwe Schepen Van Doeksen kleuren wit en blauw geschilderd.

    Interieurbouwer ICF kan ook steeds meer wanden en plafonddelen plaatsen, nu door de bouwbegeleiders de ventilatiesystemen, de elektrische installatie en het leidingwerk van verschillende water- en luchtsystemen goedgekeurd zijn. Steeds meer details worden zichtbaar.

    Voordat bepaalde wanden, deuren of luiken in het schip worden geplaatst, wordt in de interieurwerkplaats een proefopstelling gemaakt. De op- of aanmerkingen van alle betrokken partijen betreffende het voorbeeld worden meegenomen. Nadat eventuele aanpassingen zijn verricht, wordt overal op de schepen dit gedeelte van het interieur exact volgens voorbeeld nagebouwd. In dit geval deuren voor de toiletten en afvalbakken voor gescheiden afval (papier, plastic en restafval).

    Het horecaplein wordt voorzien van enkele honderden, door de werf gemaakte lampen van verschillend formaat, die in een door de ontwerper vastgesteld patroon opgehangen moeten worden. Een enorme klus, maar met een schitterend resultaat.

    De in de werkplaats gemaakte purser desk staat inmiddels ook al op de schepen nabij de ingang.

    In de bar op het sundeck en in het stuurhuis zijn de vloeren gestort en kan de werf nu ook verder met het afbouwen van het interieur.

    Buiten op het sundeck is een begin gemaakt met de wintergarden. Dit is een overdekt gedeelte van het bovendek met verwijderbare, kunststofglazen panelen met een vrije in- en uitloop naar het buitendek. Zittend in de wintergarden waan je je buiten, maar word je toch beschermd tegen de elementen in de winter. ’s Zomers kunnen de panelen worden verwijderd, maar de overkapping blijft bestaan.

    Op het autodek worden de aluminium honeycomb panelen aangebracht hetgeen zorgt voor een mooi en strak uiterlijk. Deze panelen zijn voorzien van een honingraad structuur wat ze sterk, maar licht maakt.

    Buitenom op de huid van het schip is de blauwe, gele en witte fendering aangebracht. Dit zijn kunststof stootranden waarmee de schepen tijdens het afmeren tegen de kade palen rusten.

    De werkzaamheden gaan dus gestaag door en hoewel er nog veel werk verricht moet worden, wordt toch al voorzichtig gedacht aan het transport van de schepen naar Nederland. De sjorogen waarmee de schepen tijdens transport op een afzinkbaar zwaar ladingschip worden vast gezet, zijn ook al geplaatst en voorzien van de kleuren van het onderwaterschip.

    In Nederland
    De nieuwe schepen houden niet alleen de bouwbegeleiders in Vietnam druk bezig. In Nederland wordt de bemanning van de schepen opgeleid om te mogen varen met LNG als brandstof voor de voortstuwing en elektriciteitsvoorziening. LNG is vloeibaar aardgas en wordt in speciale tanks opgeslagen bij een temperatuur van min 162 graden Celsius. Een schone, veilige en milieuvriendelijke brandstof die vanwege de eigenschappen de nodige kennis van de bemanning vereist.

    De bemanning moet daarom een tweetal cursussen volgen. Een veiligheidstraining bij Falck Safety Services op de Maasvlakte bij Rotterdam en een CBR cursus op het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling voor de vaarbevoegdheid. De eerste groep is inmiddels voor beide theorie cursussen geslaagd en later volgt nog een praktijk cursus voor het bunkeren (tanken) van LNG.

     

     

    Vorig artikel

    Zitmeubilair uitgelijnd en gemonteerd

    Volgend artikel

    Veilig varen op LNG (Liquefied Natural Gas)

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021