Inmiddels vinden hier in Nederland allerhande voorbereidingen plaats om de komst van en het varen met onze nieuwe schepen voor te bereiden. Want varen met een LNG-schip is even wat anders dan een schip op reguliere gasolie, net als de veiligheidsinstructies die gelden. Hoewel LNG een zeer veilige stof is die pas bij een zeer hoge temperatuur ontvlamt, moeten onze bemanningsleden exact weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Dus trainen geblazen!
Eind maart ging de eerste training van start, waaraan een groep van dertien kapiteins en HWTK’s deel nam. Voor de training werden de specialisten van Falck Safety Services in de arm genomen. Het eerste deel van het driedaagse trainingsprogramma vond plaats in Harlingen (o.a. het in kaart brengen van de situatie op de bunkerlocatie) en op Terschelling, waar werd geoefend in de simulator van het Maritiem Instituut Willem Barentsz.
Voor deel twee reisden de bemanningsleden af naar het oefencentrum van Falck op de Maasvlakte. Hier bevindt zich een grote LNG-installatie en het CryoLab waar diverse demonstraties gegeven werden. De deelnemers leerden hier hoe LNG zich gedraagt als het vrijkomt of als het vlam vat, maar ook welke effecten de diverse typen blusmiddelen hebben op een LNG-brand en hoe een LNG-brand het best beheerst kan worden.
De nieuwe schepen van Rederij Doeksen worden gecertificeerd volgens binnenvaartregelgeving als ‘zout veer’. Volgens recent opgestelde regelgeving voor het varen met LNG op een binnenvaartschip moet de bemanning in het bezit te zijn van een LNG-Verklaring, die afgegeven wordt door het CBR. Maar Doeksen gaat nóg een stap verder en traint de bemanning óók volgens de elementen voor de STCW uit de IGF-code. Deze code is opgericht voor zeevarende schepen en biedt uitgebreid aandacht aan de veiligheid aan boord van schepen die varen op gas, waaronder LNG, of andere low-flashpoint brandstoffen.
Hoofd operationele zaken Richard de Vries is erg te spreken over de opleiding. “De combinatie van het op onze nieuwe schepen gebaseerde theoriegedeelte en de praktijkdag bij het oefencentrum van Falck op de Maasvlakte, maken deze cursus voor onze kapiteins en hoofdwerktuigkundigen tot een zeer leerzame voorbereiding op de komst van onze nieuwe schepen. De eerste groep is dan ook erg enthousiast over de cursus.” In het najaar zal een tweede groep Doeksen-cursisten aan de opleiding beginnen.
LNG in het kort
Liquefied Natural Gas is een natuurlijk gas dat vloeibaar is gemaakt door het te koelen naar een extreem lage temperatuur van -162°C. Dit maakt het transport en de opslag eenvoudiger. LNG is geurloos, kleurloos, niet bijtend en niet giftig. Varen op LNG betekent dat de uitstoot van de schepen vermindert met minstens 11% CO2, 90%NOx, 100% SOx en 95% fijnstof.