De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

LNG-tanks onderweg naar Vietnam

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

LNG-tanks onderweg naar Vietnam

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 11 juli 2017

Week 26

Op diverse locaties wordt hard gewerkt aan de bouw van de nieuwe schepen. Niet alleen in Vietnam, waar het werk op de werf onverminderd doorgaat. De contouren van het voorschip worden al steeds beter zichtbaar. Deze sectie wordt vóór de schepen geconstrueerd en vervolgens op het schip getakeld:

IMG_2249

 

Cryogene tanks

Goed nieuws over de LNG-tanks. De cryogene tanks zijn inmiddels per truck van Cryovat in Nijkerk naar Antwerpen getransporteerd. Als alles volgens planning verloopt, zullen de vier tanks de eerste week van juli aan boord van een RoRo-schip naar Vietnam varen.

IMG_0727

 

Thrusters

De azimuth thrusters staan klaar bij Veth in Papendrecht. Binnenkort vertrekken ook zij naar Vietnam. Elk schip wordt van twee van deze roerpropellers elk met contra-roterende schroeven  voorzien. Ze zorgen voor een efficiënte en geluidsarme voortstuwing. Doordat het vermogen wordt verdeeld over twee (kleinere) schroeven geeft dit minder pulserende trillingen t.o.v. één grote schroef en dat komt het comfort aan boord ten goede. Kleinere schroeven hebben doorgaans een lager voorstuwingsrendement t.o.v. schroeven met een grote diameter. De twee schroeven van iedere Veth roerpropeller draaien elk  in tegengestelde richting. De achterste schroef benut de roterende werveling (verlies) van de voorste schroef en zet deze om in ca. 10% extra voortstuwingskracht. Zodoende  wordt alsnog een hoger rendement verkregen ten opzichte van een enkele schroef, met als bijkomend voordeel: meer comfort door minder pulserende trillingen.

IMG_2220

IMG_2213

Tegeltableaus

Een ander aspect van de nieuwe schepen kreeg aandacht op woensdag 28 juni j.l. Toen bezocht groep 7/8 van OBS ´t Hunnighouwersgat uit Midsland de Harlinger Aardewerk- en Tegelfabriek op uitnodiging van Rederij Doeksen. Deidre Kromhout van der Meer (10) won met haar tekening van de Brandaris deze prijs voor haar hele klas. Na een korte presentatie door Paul Melles over de nieuwe schepen en een stapel lekkere pannenkoeken, mochten de kinderen een kijkje nemen in de Harlinger Aardewerkfabriek, waar momenteel hard wordt gewerkt aan acht tegeltableaus. Elk schip wordt later voorzien van vier tableaus (waarop tweemaal Vlieland en tweemaal Terschelling).

20170628_135730

 

Vorig artikel

De ramen worden uitgesneden

Volgend artikel

Opstelling stuurhuis bepaald

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021