Week 26
Op diverse locaties wordt hard gewerkt aan de bouw van de nieuwe schepen. Niet alleen in Vietnam, waar het werk op de werf onverminderd doorgaat. De contouren van het voorschip worden al steeds beter zichtbaar. Deze sectie wordt vóór de schepen geconstrueerd en vervolgens op het schip getakeld:
Cryogene tanks
Goed nieuws over de LNG-tanks. De cryogene tanks zijn inmiddels per truck van Cryovat in Nijkerk naar Antwerpen getransporteerd. Als alles volgens planning verloopt, zullen de vier tanks de eerste week van juli aan boord van een RoRo-schip naar Vietnam varen.
Thrusters
De azimuth thrusters staan klaar bij Veth in Papendrecht. Binnenkort vertrekken ook zij naar Vietnam. Elk schip wordt van twee van deze roerpropellers elk met contra-roterende schroeven voorzien. Ze zorgen voor een efficiënte en geluidsarme voortstuwing. Doordat het vermogen wordt verdeeld over twee (kleinere) schroeven geeft dit minder pulserende trillingen t.o.v. één grote schroef en dat komt het comfort aan boord ten goede. Kleinere schroeven hebben doorgaans een lager voorstuwingsrendement t.o.v. schroeven met een grote diameter. De twee schroeven van iedere Veth roerpropeller draaien elk in tegengestelde richting. De achterste schroef benut de roterende werveling (verlies) van de voorste schroef en zet deze om in ca. 10% extra voortstuwingskracht. Zodoende wordt alsnog een hoger rendement verkregen ten opzichte van een enkele schroef, met als bijkomend voordeel: meer comfort door minder pulserende trillingen.
Tegeltableaus
Een ander aspect van de nieuwe schepen kreeg aandacht op woensdag 28 juni j.l. Toen bezocht groep 7/8 van OBS ´t Hunnighouwersgat uit Midsland de Harlinger Aardewerk- en Tegelfabriek op uitnodiging van Rederij Doeksen. Deidre Kromhout van der Meer (10) won met haar tekening van de Brandaris deze prijs voor haar hele klas. Na een korte presentatie door Paul Melles over de nieuwe schepen en een stapel lekkere pannenkoeken, mochten de kinderen een kijkje nemen in de Harlinger Aardewerkfabriek, waar momenteel hard wordt gewerkt aan acht tegeltableaus. Elk schip wordt later voorzien van vier tableaus (waarop tweemaal Vlieland en tweemaal Terschelling).