Week 22-23
Vorige week zijn op beide schepen de units 31 geplaatst en veel lassers en grinders zijn bezig om het laswerk te voltooien. Maar niet alleen in deze units wordt veel laswerk verricht, maar ook in de units 11 en 21 is men nog erg druk bezig om het laswerk af te krijgen.
De leidingfitters waren al in verschillende ruimtes bezig, maar nu gaan steeds meer disciplines aan het werk op de schepen. Door elektriciens worden kabels getrokken, interieurbouwers zijn begonnen met de frames voor de wanden, de posities voor tafels, stoelen en banken worden afgetekend, overal is men bezig met het aanbrengen van isolatie en men is begonnen met het aanleggen van de pvc-leidingen voor het vacuümsysteem van de wc’s.
De frames voor de wanden van de stilteruimte en kids corner zijn bijna klaar en men ook al is begonnen met de frames voor de wanden van het horeca gedeelte en de wc’s op het salondek:
Steeds meer apparatuur wordt geplaatst zoals bijvoorbeeld de Air Handling Units (AHU’s) voor verwarming en airconditioning van de schepen. Deze AHU’s bevinden zich in een krappe ruimte direct onder het stuurhuis:
Op de bovenkant van unit 31 op Hull 388 ligt de planking er ook al op, wat resulteert in een groot sundek waar de railing nog en later de banken op gemonteerd moeten worden.
In week 25 komen de kapiteins Jan Martin Muntendam en Jaap Ruige met directeur Paul Melles naar Vietnam om de indeling van het stuurhuis definitief te maken. Door middel van zogenaamde mock ups wordt gekeken welke apparatuur waar geplaatst moet worden. Het laswerk van het stuurhuis moet dan wel klaar zijn en daar wordt dan ook met man en macht dag en nacht aan gewerkt.
In het gedeelte van het schip waar de messroom is gepland, is de werf begonnen met het uitsnijden van de ramen.
Maar op meerdere plaatsen in het schip wordt gezaagd om onderdelen te kunnen plaatsen. Op bijgaande foto is een zee-inlaatkast en een anodekast te zien. Een zee-inlaatkast dient om zeewater te kunnen verpompen voor het brandblussysteem of het uitlaatkoelsysteem. De inlaatkast steekt aan de achterkant iets buiten het schip om zo tijdens de vaart een scheppende functie te hebben, een zogenaamde scoop. De kast voor de anode is zo gemaakt, dat de anode is verzonken en niet buiten het schip uitsteekt en dus nauwelijks weerstand veroorzaakt.
In de huid bij het achterschip ter hoogte van de propulsionroom worden grote gaten gemaakt voor de Azimuth thrusters. Dit is de voorstuwing van het schip met twee schroeven aan een torpedo.
De twee schroeven draaien tegen elkaar in, waarbij de ene schroef een duwend vermogen heeft en de andere een trekkend vermogen. Elke romp heeft zo’n thruster.
Op de schepen wordt het steeds drukker en ook het aantal inspecties neemt toe. Daarom wordt het team in Vietnam vanaf 12 juni uitgebreid met Hwtk Henk Nagel. Met de komst van Henk zijn we continue met drie man op locatie aanwezig en kunnen we de aangevraagde inspecties uitvoeren en daarnaast het gehele project goed begeleiden.