Week 21
Tafels
Enige tijd geleden is een proef model gemaakt van een tafel, gemonteerd op een stukje dek materiaal (planking). Belangrijke punten van aandacht waren het materiaal en de sterkte van het tafelblad, de bevestiging van het tafelblad op de poot en de tafelpoot op het dek. Het meubilair moet licht van gewicht, maar toch sterk zijn. Het tafelblad moet bestand zijn tegen slag- en stootbelastingen, zoals een koffiemok die hard wordt neergezet of een hard voorwerp dat per ongeluk op het tafelblad valt. Na enig experimenteren, waarbij gepast geweld niet geschuwd werd, is een geschikt materiaal gevonden. Voor de bevestiging van het tafelblad op de tafelpoot heeft de werf een prima oplossing, deze is erg sterk. Tenslotte moet het geheel van tafelblad en poot nog op het onderliggende aluminium dek gemonteerd worden. Deze bevestiging is voldoende sterk maar er was toch een probleempje. Wanneer de tafel werd belast door erop te leunen bleek het onderliggende dek te veel mee te veren. Dit is ongewenst dus heeft de werf de oplossing bedacht om het dek aan de onderzijde extra te versterken op die plaatsen waar de tafels komen. Er worden extra strips gelast die haaks op de bestaande strips van de planking staan. Wanneer nu een stevig persoon op de zijkant van het blad leunt geeft de hele constructie geen krimp, en dat is precies wat we willen.
Units 31
Voor beide schepen zijn units 31 zover gevorderd dat ze op de schepen geplaatst kunnen worden. Om te beginnen was deze week unit 31 van Hull 388 aan de beurt. Er is alleen een probleempje. Het gat van openingen in de hallen is niet hoog genoeg om deze units op de schepen te kunnen hijsen. Er zit niets anders op dan het gat te vergroten door panelen en constructie aan de bovenzijde weg te halen. Een klusje waar de werf z’n hand niet voor omdraait.
Units 31 zijn de laatste grote units en worden gebouwd in hal 3. Ondanks dat de units nog lang niet gereed zijn, kunnen ze niet met de portaal kranen in hal 3 worden opgetild; ze zijn zwaarder dan de kraan kan tillen. Omdat de constructie nog niet gereed, en dus voldoende sterk is, worden tijdelijke versterkingen en steunen in de unit aangebracht om te voorkomen dat deze tijdens het transport teveel vervormt en daardoor beschadigd raakt. Aan de buitenkant van de units zijn tijdelijk hijsogen gelast. Deze worden, voordat de hijsoperatie begint, gecontroleerd op scheuren door NDT (Non Destructive Testing) onderzoek toe te passen. Dit wordt vastgelegd in een rapport, zonder rapport wordt niet gehesen.
Om de units naar buiten te krijgen worden ze zover omhoog gebracht dat de ‘flat bed trailer’ er onder gereden kan worden. Daarna laat men de unit weer zakken totdat deze op de trailer ligt en naar buiten gereden kan worden. Buiten nemen twee mobiele kranen het werk over.
De hele hijsoperatie wordt nauwkeurig voorbereid en doorgerekend. De kraan armen van de mobiele kranen worden tevoren ingekort door er een sectie tussenuit te halen, waardoor ze door de opening in de loods passen. Als het eenmaal zover is blijft het elke keer toch spannend.
Nadat de unit omhoog getild is rijden de kranen deze behoedzaam naar binnen, de hal in.
Na enig manoeuvreren waarbij de kranen in een betere positie werden gebracht lukte het net om unit 31 precies op het juiste plekje neer te zetten.