De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Wat worden ze mooi: drone foto’s!

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Wat worden ze mooi: drone foto’s!

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 14 november 2018

    Er wordt volop gewerkt en er is zichtbare voortgang. Alle reden voor weer een update. Foto’s van beide schepen, genomen van enige hoogte door gebruik te maken van een drone.

    DCIM100MEDIADJI_0008.JPGWinter garden

    Op het buitengedeelte van het zonnedek komt onder de overkapping een doorzichtige terraswand. De panelen zijn opgebouwd uit aluminium frames waarin doorzichtig Lexan-materiaal is aangebracht. De panelen kunnen gemakkelijk weggenomen worden waardoor de ruimte onder de overkapping meer open wordt. Het idee hierachter is om bij kouder en regenachtig weer, een prachtige beschutte semi buitenplek te bieden met panoramisch uitzicht op het werelderfgoed de Waddenzee.

    Op de foto’s de pre-montage van alleen de aluminium frames. Als alles netjes past, kan het Lexan-materiaal in de frames worden aangebracht en kunnen de panelen als geheel worden gemonteerd.

    20181108_133731

    20181108_133640

    Stuurhuis

    In het stuurhuis van beide schepen wordt de bekabeling voor de navigatie- en machinistenconsoles aangesloten.

    20181106_091826

    20181106_091841

    Roldeur achter

    Op beide schepen is de roldeur op het autodek aan de achterzijde geplaatst, waarmee het autodek aan de achterzijde geheel afgesloten kan worden. Tijdens de vaart is er de mogelijkheid om de roldeur voor een deel te openen, waarmee – in combinatie met de speciaal voor dit doel aangebrachte ventilatieklep in de boegdeur – een natuurlijke luchtcirculatie op het autodek gecreëerd kan worden.

    20181108_144208

    1

    Uitlijnen motoren

    Na ontvangst van de aandrijfassen die de motoren en de azimuth thrusters verbinden, wordt een voorlopige uitlijning geEdgar. De schepen staan nu nog op blokken en moeten nog op transport alvorens ze te water gaan. Het krachtenspel op de rompen is in de verschillende situaties geheel anders, waardoor de scheepsconstructie nog wat kan ‘werken’.  Daarom kan de definitieve uitlijning pas worden geEdgar als de schepen in het water liggen.

    De cardan-as wordt dan ook niet eerder gemonteerd dan dat de definitieve uitlijning in Nederland is geEdgar.

    3

    Testen van installaties

    Om de bijboot te water te kunnen laten en weer aan boord te nemen zijn de nieuwe schepen voorzien van een davit-installatie. Deze installaties zijn gereed en zijn onderworpen aan een functionele test en een lasttest. Hiervoor is een container gevuld met schroot gebruikt, waarvan het gewicht wordt bepaald met een gekalibreerde digitale weeghaak. Naast de nominale belasting moet de davit ook een bepaalde overbelasting aankunnen. Op beide schepen is de test succesvol verlopen.

    2

    Rooktest

    Wanneer de montage gereed is, worden de ventilatiekanalen van het luchtbehandelingssysteem gecontroleerd op lekkages. Dit wordt geEdgar door een ventilator ‘rook’ van twee rookgeneratoren aan te laten zuigen en dit mengsel in de luchtkanalen te blazen. Voordat het systeem wordt nagelopen op lekkages, wordt eerst aan de andere zijde van het systeem tijdelijk een afsluiting geopend, om te controleren of het hele systeem zich met rook heeft gevuld. Vervolgens worden alle openingen weer gesloten, waarna er met enige overdruk een rookmengsel in de kanalen wordt geblazen. Als we tijdens de controle ergens rook naar buiten zien kringelen, weten we dat er sprake is van een lekkage, die gerepareerd moet worden.

    4

     

     

    Vorig artikel

    De ankers liggen klaar

    Volgend artikel

    Orcan-installaties geplaatst

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021