Algemeen
Het blijft een drukte van belang op de schepen. Overal wordt gewerkt en het tempo zit er goed in. Er moet nog veel werk worden gedaan, maar we naderen de voltooiing. Momenteel zijn ruim 400 mensen aan het werk voor onze schepen.
Orcan
De nieuwe schepen worden uitgerust met elk twee Orcan-installaties die de restwarmte van de uitlaatgassen en het koelwater van de motoren omzetten in elektrische energie. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van de zogeheten organische rankinecyclus. Voor de liefhebbers: https://nl.wikipedia.org/wiki/Organische_rankinecyclus
Het mooie van deze installaties is, dat de restwarmte die anders verloren zou zijn gegaan wordt omgezet in nuttige elektrische energie. Alle energie die door de Orcan units geleverd wordt, hoeft niet door de generatoren opgewekt te worden, die daardoor minder brandstof gebruiken en het milieu minder belasten. Dit is geheel in lijn met de groene doelstellingen van de Rederij.
De afgelopen week zijn de Orcan-units in de machinekamers gehesen en op hun fundatie gezet. Het bij de installatie behorende leidingwerk is eerder al aangebracht.
Verlichting
Niet alle vorderingen in het interieur zijn altijd even zichtbaar. Het inschakelen van de energiezuinige LED-verlichting vormt hier een uitzondering op. Het interieur is nu egaal verlicht en de tijdelijke werkverlichting is niet meer nodig.
Op de foto is het door lampen gevormde plafond boven het horecaplein te zien, één van de blikvangers in het interieurontwerp van Vripack.
Ankers
Beide schepen zijn uitgerust met slechts één groot anker aan bakboord-zijde. De ankers wegen 1711 kg per stuk. Dit gewicht is vooraf berekend om er zeker van te zijn dat de ankers voldoende houdkracht hebben. De ankers zijn speciaal voor onze schepen op maat gefabriceerd.
Vloeren
De buitendekken en de natte ruimten worden voorzien van vloeren van het merk Bolidt. Het aanbrengen van de vloeren wordt uitgevoerd door een aantal (Nederlandse) specialisten van Bolidt, die daarvoor een aantal weken op de werf aanwezig zijn.
Voorbereiden transport
Voordat de schepen te water worden gelaten, worden ze eerst uit de hallen naar buiten gereden op speciale trailers. Dit wordt gedaan door een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Eenmaal buiten kunnen de navigatiemasten en de ventilatiepijpen van het LNG-systeem worden geplaatst; binnen in de hallen is daarvoor onvoldoende hoogte beschikbaar. De schepen zullen een aantal weken buiten blijven staan alvorens ze te water worden gelaten.
Het te water laten zal gebeuren door enorme ronde luchtzakken onder de schepen te plaatsen waardoor ze als het ware op een zacht bedje het water in gerold worden. Dit is alleen mogelijk als er voldoende water staat; eens in de paar weken komt het getij voldoende hoog om de schepen te water te kunnen laten.
Eenmaal in het water zullen nog een aantal werkzaamheden plaatsvinden alvorens de schepen op een half afzinkbaar zware lading schip worden geladen. De reis naar Nederland gaat via Kaap de Goede Hoop en zal naar verwachting ca. acht weken in beslag nemen.
Om het ritje vanuit de hal richting het water zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt op verschillende plaatsen het hobbelige terrein op de werf uitgevlakt met een mengsel van zand en stenen.
Doekie
Buitenom worden de laatste details en markeringen op de huid geschilderd. Natuurlijk mag Doekie op onze nieuwe schepen niet ontbreken!