De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    ✕

    Unit 31 wordt gehesen

    Overig

    Unit 31 wordt gehesen

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 27 juni 2017

    Week 21

    Tafels

    Enige tijd geleden is een proef model gemaakt van een tafel, gemonteerd op een stukje dek materiaal (planking). Belangrijke punten van aandacht waren het materiaal en de sterkte van het tafelblad, de bevestiging van het tafelblad op de poot en de tafelpoot op het dek. Het meubilair moet licht van gewicht, maar toch sterk zijn. Het tafelblad moet bestand zijn tegen slag- en stootbelastingen, zoals een koffiemok die hard wordt neergezet of een hard voorwerp dat per ongeluk op het tafelblad valt. Na enig experimenteren, waarbij gepast geweld niet geschuwd werd, is een geschikt materiaal gevonden. Voor de bevestiging van het tafelblad op de tafelpoot heeft de werf een prima oplossing, deze is erg sterk. Tenslotte moet het geheel van tafelblad en poot nog op het onderliggende aluminium dek gemonteerd worden. Deze bevestiging  is voldoende sterk maar er was toch een probleempje. Wanneer de tafel werd belast door erop te leunen bleek het onderliggende dek te veel mee te veren. Dit is ongewenst dus heeft de werf de oplossing bedacht om het dek aan de onderzijde extra te versterken op die plaatsen waar de tafels komen. Er worden extra strips gelast die haaks op de bestaande strips van de planking staan. Wanneer nu een stevig persoon op de zijkant van het blad leunt geeft de hele constructie geen krimp, en dat is precies wat we willen.

    Units 31

    Voor beide schepen zijn units 31 zover gevorderd dat ze op de schepen geplaatst kunnen worden. Om te beginnen was deze week unit 31 van Hull 388 aan de beurt. Er is alleen een probleempje. Het gat van openingen in de hallen is niet hoog genoeg om deze units op de schepen te kunnen hijsen.  Er zit niets anders op dan het gat te vergroten door panelen en constructie aan de bovenzijde weg te halen. Een klusje waar de werf z’n hand niet voor omdraait.

    Units 31 zijn de laatste grote units en worden gebouwd in hal 3. Ondanks dat de units nog lang niet gereed zijn, kunnen ze niet met de portaal kranen in hal 3 worden opgetild; ze zijn zwaarder dan de kraan kan tillen. Omdat de constructie nog niet gereed, en dus voldoende sterk is, worden tijdelijke versterkingen en steunen in de unit aangebracht om te voorkomen dat deze tijdens het transport teveel vervormt en daardoor beschadigd raakt. Aan de buitenkant van de units zijn tijdelijk hijsogen gelast. Deze worden, voordat de hijsoperatie begint, gecontroleerd op scheuren door NDT (Non Destructive Testing) onderzoek toe te passen. Dit wordt vastgelegd in een rapport, zonder rapport wordt niet gehesen.

    Om de units naar buiten te krijgen worden ze zover omhoog gebracht dat de ‘flat bed trailer’ er onder gereden kan worden. Daarna laat men de unit weer zakken totdat deze op de trailer ligt en naar buiten gereden kan worden. Buiten nemen twee mobiele kranen het werk over.

    De hele hijsoperatie wordt nauwkeurig voorbereid en doorgerekend. De kraan armen van de mobiele kranen worden tevoren ingekort door er een sectie tussenuit te halen, waardoor ze door de opening in de loods passen. Als het eenmaal zover is blijft het elke keer toch spannend.

    Nadat de unit omhoog getild is rijden de kranen deze behoedzaam naar binnen, de hal in.

    20170525_075006

    Na enig manoeuvreren waarbij de kranen in een betere positie werden gebracht lukte het net om unit 31 precies op het juiste plekje neer te zetten.

     

     

     

    Vorig artikel

    LNG-tanks bijna klaar voor transport

    Volgend artikel

    De ramen worden uitgesneden

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021