De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Strak in de lak

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Strak in de lak

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 27 februari 2018

    De afgelopen weken was het rustiger dan normaal op de werf en dat heeft alles te maken met de jaarlijkse viering van TET, zoals het Chinese Nieuwjaar wordt genoemd in Vietnam.

    Gebroederlijk staan de ‘Willem Barentsz’ en de ‘Willem de Vlamingh’ nog naast elkaar in de hallen. Er is goede voortgang gemaakt met het schilderwerk waardoor een steeds betere indruk ontstaat over hoe het eindresultaat er uit komt te zien. Op de foto is te zien dat op de ‘Willem Barentsz’ al een begin is gemaakt met het aanbrengen van de donkere band rondom de ramen.

    De schepen worden buitenom zover afgemaakt dat ze te water gelaten kunnen worden. Het is nog niet exact bekend wanneer dit zal plaatsvinden, maar zo wordt voorkomen dat op het gereed maken van het onderwaterschip gewacht moet worden als het zover is.

    De siliconen anti-aangroeiverf is aangebracht op de rompen. Op die plaatsen waar de dok blokken hebben gestaan zit nu geen verf. Alle dokblokken zijn een stukje verplaatst zodat de stukken die kaal gebleven zijn alsnog in de verf gezet kunnen worden (zie foto bovenaan).

    De huidkoelers voor de motoren en airconditioningsinstallatie zijn aangebracht, waardoor de laatste ‘gaten’ in de rompen zijn gedicht. Voor deze koelers komen nog beschermroosters.

    De schepen worden beschermd tegen corrosie door het toepassen van (zinkvrije) anodes (kathodische bescherming). Het materiaal van de anodes is onedeler dan de aluminium rompen, waardoor de anodes eerder corroderen dan het aluminium. De anodes worden daarom ook wel opofferingsanodes genoemd. Om een goede bescherming te kunnen bieden is het van belang dat het anodemateriaal goed direct contact maakt met het aluminium. Voor iedere gemonteerde anode is dit afzonderlijk gecontroleerd door metingen. De anodes zijn verzonken gemonteerd waarmee wordt voorkomen dat ze extra weerstand veroorzaken wanneer de schepen door het water bewegen.

    Details zoals het schilderen van de diepgangsmerken worden niet vergeten.

    Achter het stuurhuis zijn de bevestigingsbeugels voor de zonnepanelen aangebracht.

    Ook binnen in de schepen gaat het werk volop door. Op de autodekken worden aluminium panelen aangebracht die de brandwerende isolatie bedekken en beschermen en er ontstaat al een aardige indruk hoe het geheel er uiteindelijk komt uit te zien. Voordat de panelen definitief worden bevestigd moet al het onderliggende leidingwerk en de elektrische bekabeling zijn gecontroleerd en goed bevonden.

    In de accommodatie gaan de interieurbouwers onverminderd door. Stukje bij beetje ontstaat steeds meer vorm en detail in de interieurelementen. Dit zijn tijdrovende en arbeidsintensieve werkzaamheden en die zullen uiteindelijk een zeer fraai resultaat opleveren.

    Vorig artikel

    Tegels klaar voor vertrek!

    Volgend artikel

    Eerste MTU-motor geplaatst

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021