De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Eerste MTU-motor geplaatst

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Eerste MTU-motor geplaatst

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 7 maart 2018

De beide MTU-voortstuwingsmotoren voor de ‘Willem Barentsz’ zijn op de werf aangekomen. Nadat deze motoren in de fabriek in Friedrichshafen aan een FAT (Factory Acceptance Test) waren onderworpen, zijn ze op transport gesteld naar Vietnam.

Tijdens de FAT worden de motoren op een testbank op de proef gesteld. De prestaties worden gemeten, alle beveiligingen worden getest. Bij de FAT van de eerste motor waren er vertegenwoordigers van SMV, Doeksen, Lloyds en natuurlijk MTU aanwezig. Bij de FAT’s voor de volgende motoren waren alleen MTU en Lloyds vertegenwoordigd.

De motoren met de bijbehorende gastoevoersystemen waren in een 40 voets container verpakt. Het paste er allemaal maar net in; het was een uiterst secuur klusje  om de motoren uit de container te trekken.

20180226_112026

20180226_113517

De werf had een gedetailleerd plan gemaakt om de motoren in te bouwen. Alle stappen vanaf het uitpakken uit de kisten, het transporteren naar het schip en het inhijsen in de machinekamers waren stap voor stap beschreven.

Nadat de motoren uit de kisten waren gehaald, werd de beschermende folie verwijderd. En toen stond er ineens een indrukwekkende MTU!

20180228_144147

GRU (Gas Regulating Unit) ofwel gastoevoersysteem:

20180301_110238

Op de schepen werden de nodige voorbereidingen getroffen. In de machinekamers werd alles wat bij het inhijsen in de weg stond, verwijderd. Iedere machinekamer is voorzien van een wegneembaar luik, waardoor de motoren naar binnen gehesen konden worden vanaf het autodek. Het paste allemaal maar net, dus was het van belang dat de hele hijsoperatie volledig gecontroleerd verliep, om stoten en beschadigen van de motoren te voorkomen.

De motoren werden in een speciaal door de werf ontworpen en gebouwd hijsframe opgehangen; dit geheel werd via het achterschip op het autodek gehesen.

20180301_110258

IMG_5013

Er was een tijdelijk railsysteem op het autodek gelegd, waarover het frame met de motorrichting naar het machinekamerluik werd gereden. Hiervoor waren speciale rollers onder de motorsteunen aangebracht.

20180301_144841

IMG_5015

Om de motoren vervolgens dwars uit te verplaatsen, werd het frame met daarin de motor iets opgelicht met hydraulische vijzels, waarna de rollers 90 graden werden gedraaid en de rails dwars uit werden gelegd. Motor en frame konden nu boven het luik gereden worden.

20180305_092700

Toen de motor door het luik naar beneden was gehesen, werd deze op de rollers naar achteren gereden tot de uiteindelijke positie. Hiervoor was ook in de machinekamer een railsysteem aangebracht op de motorfundatie.

Omdat het luik niet precies boven de motorfundatie zit, moest de motor in de machinekamer nog een stukje opzij, nadat we deze eerst geheel door het luik hadden laten zakken.

20180306_145433

Toen de motor eenmaal op de rails stond, was de klus zo goed als geklaard; het geheel hoefde toen alleen nog naar achteren gereden te worden, waarna de rollers en de rails werden verwijderd.

20180306_155553

 

Vorig artikel

Strak in de lak

Volgend artikel

Zitmeubilair uitgelijnd en gemonteerd

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021