De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Roerpropellers

    Achtergrond, Duurzaamheid en milieu, Techniek

    Roerpropellers

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 9 oktober 2020

    Momenteel ligt de Willem Barentsz op de werf bij Damen Ship Repair in Harlingen, waar nieuwe stillere en lichtere voortstuwingsschroeven zijn geplaatst en het boegschroefvermogen wordt vergroot.

    Elke Veth roerpropeller heeft twee tegen elkaar in draaiende schroeven. De voorste schroef had 4 bladen en de achterste schroef 5 bladen. Tijdens de proefvaarten van de Willem Barentsz bleek dat met name de 5-bladschroeven boven een bepaald toerental trillingen opwekten in de er boven gelegen salon. Deze schroeven worden nu vervangen door een 6-bladschroef voor en een 7-bladschroef achter. De trilling metingen wijzen uit dat de hogere bladfrequentie van de 7-bladschroeven buiten het bereik va de bovenliggende constructie valt, waarmee een veel rustiger gedrag ontstaat. Verder worden nog tal van kleine verbeteringen aan boord doorgevoerd. Tot slot wordt het onderwaterschip van een verse laag siliconen antifouling voorzien. Hiervoor moet er een tent van krimpfolie rondom het onderwaterschip worden opgebouwd, om de juiste condities voor applicatie van deze gif vrije siliconen antifouling te kunnen creëren.

    Zoals het er nu uitziet, gaat de werf ervan uit dat de Willem Barentsz medio volgende week weer te water kan. Er zal dan eerst worden proefgevaren om de nieuwe voortstuwing- en boegschroeven te  testen.

    Collega Bart Zijlstra was op de werf en maakte onderstaande foto’s, die een mooi beeld geven van de situatie ter plaatse.

    Vorig artikel

    Stand van zaken Willem de Vlamingh

    Volgend artikel

    Simulatortraining

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021