De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Simulatortraining

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Simulatortraining

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 13 oktober 2020

De nieuwe LNG-catamarans van Rederij Doeksen hebben een geheel ander type voortstuwing en manoeuvreergedrag dan de andere schepen van de vloot. Daarom is er de afgelopen periode veel tijd en energie gestoken in het trainen van bemanningsleden om hen vertrouwd te maken met de nieuwe schepen. Dat gebeurde niet alleen aan boord, maar ook op de simulatoren van het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling.

Tijdens het ontwikkelen van het simulatieprogramma werd ms Willem Barentsz voorzien van apparatuur, die tijdens diverse proefvaarten metingen verrichtten. Gemeten werd bijvoorbeeld welke krachten er loskwamen tijdens het manoeuvreren en hoe het schip reageerde bij bepaalde standen van de roerpropellers. Op basis van alle data is in drie à vier maanden tijd het simulatieprogramma zo geprogrammeerd, dat het varen met onze schepen zo realistisch mogelijk gemaakt is.

Alle kapiteins en stuurlieden volgen de simulatortrainingen of hebben deze training al afgerond. De reacties van de deelnemers zijn positief. “Het is een goede zaak om de bediening van de roerpropellers en het manoeuvreren in een simulatieomgeving te oefenen en aan te voelen. Je moet eigenlijk een conventioneel schip zoals bijvoorbeeld ms Friesland geheel uit je hoofd zetten.”

Het MIWB heeft de beschikking over moderne maritieme simulatoren: een offshore brugsimulator (DNV GL en Nautical Institute accreditatie), een brug simulator (DNV-GL accreditatie), multisim’s (desktop simulatoren die met verschillende configuraties kunnen draaien) en een high voltage simulator. Het centrum maakt gebruik van de meest geavanceerde technologie.

Vorig artikel

Roerpropellers

Volgend artikel

Nieuw: veiligheidsanimaties

Nieuwste berichten

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Archief

  • september 2021
  • maart 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021