Er wordt volop gewerkt en er is zichtbare voortgang. Alle reden voor weer een update. Foto’s van beide schepen, genomen van enige hoogte door gebruik te maken van een drone.
Winter garden
Op het buitengedeelte van het zonnedek komt onder de overkapping een doorzichtige terraswand. De panelen zijn opgebouwd uit aluminium frames waarin doorzichtig Lexan-materiaal is aangebracht. De panelen kunnen gemakkelijk weggenomen worden waardoor de ruimte onder de overkapping meer open wordt. Het idee hierachter is om bij kouder en regenachtig weer, een prachtige beschutte semi buitenplek te bieden met panoramisch uitzicht op het werelderfgoed de Waddenzee.
Op de foto’s de pre-montage van alleen de aluminium frames. Als alles netjes past, kan het Lexan-materiaal in de frames worden aangebracht en kunnen de panelen als geheel worden gemonteerd.
Stuurhuis
In het stuurhuis van beide schepen wordt de bekabeling voor de navigatie- en machinistenconsoles aangesloten.
Roldeur achter
Op beide schepen is de roldeur op het autodek aan de achterzijde geplaatst, waarmee het autodek aan de achterzijde geheel afgesloten kan worden. Tijdens de vaart is er de mogelijkheid om de roldeur voor een deel te openen, waarmee – in combinatie met de speciaal voor dit doel aangebrachte ventilatieklep in de boegdeur – een natuurlijke luchtcirculatie op het autodek gecreëerd kan worden.
Uitlijnen motoren
Na ontvangst van de aandrijfassen die de motoren en de azimuth thrusters verbinden, wordt een voorlopige uitlijning gedaan. De schepen staan nu nog op blokken en moeten nog op transport alvorens ze te water gaan. Het krachtenspel op de rompen is in de verschillende situaties geheel anders, waardoor de scheepsconstructie nog wat kan ‘werken’. Daarom kan de definitieve uitlijning pas worden gedaan als de schepen in het water liggen.
De cardan-as wordt dan ook niet eerder gemonteerd dan dat de definitieve uitlijning in Nederland is gedaan.
Testen van installaties
Om de bijboot te water te kunnen laten en weer aan boord te nemen zijn de nieuwe schepen voorzien van een davit-installatie. Deze installaties zijn gereed en zijn onderworpen aan een functionele test en een lasttest. Hiervoor is een container gevuld met schroot gebruikt, waarvan het gewicht wordt bepaald met een gekalibreerde digitale weeghaak. Naast de nominale belasting moet de davit ook een bepaalde overbelasting aankunnen. Op beide schepen is de test succesvol verlopen.
Rooktest
Wanneer de montage gereed is, worden de ventilatiekanalen van het luchtbehandelingssysteem gecontroleerd op lekkages. Dit wordt gedaan door een ventilator ‘rook’ van twee rookgeneratoren aan te laten zuigen en dit mengsel in de luchtkanalen te blazen. Voordat het systeem wordt nagelopen op lekkages, wordt eerst aan de andere zijde van het systeem tijdelijk een afsluiting geopend, om te controleren of het hele systeem zich met rook heeft gevuld. Vervolgens worden alle openingen weer gesloten, waarna er met enige overdruk een rookmengsel in de kanalen wordt geblazen. Als we tijdens de controle ergens rook naar buiten zien kringelen, weten we dat er sprake is van een lekkage, die gerepareerd moet worden.