De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Orcan-installaties geplaatst

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Orcan-installaties geplaatst

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 29 november 2018

    Algemeen

    Het blijft een drukte van belang op de schepen. Overal wordt gewerkt en het tempo zit er goed in. Er moet nog veel werk worden geEdgar, maar we naderen de voltooiing. Momenteel zijn ruim 400 mensen aan het werk voor onze schepen.

    Orcan

    De nieuwe schepen worden uitgerust met elk twee Orcan-installaties die de restwarmte van de uitlaatgassen en het koelwater van de motoren omzetten in elektrische energie. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van de zogeheten organische rankinecyclus. Voor de liefhebbers: https://nl.wikipedia.org/wiki/Organische_rankinecyclus

    Het mooie van deze installaties is, dat de restwarmte die anders verloren zou zijn gegaan wordt omgezet in nuttige elektrische energie. Alle energie die door de Orcan units geleverd wordt, hoeft niet door de generatoren opgewekt te worden, die daardoor minder brandstof gebruiken en het milieu minder belasten. Dit is geheel in lijn met de groene doelstellingen van de Rederij.

    De afgelopen week zijn de Orcan-units in de machinekamers gehesen en op hun fundatie gezet. Het bij de installatie behorende leidingwerk is eerder al aangebracht.2

    Verlichting

    Niet alle vorderingen in het interieur zijn altijd even zichtbaar. Het inschakelen van de energiezuinige LED-verlichting vormt hier een uitzondering op. Het interieur is nu egaal verlicht en de tijdelijke werkverlichting is niet meer nodig.

    Op de foto is het door lampen gevormde plafond boven het horecaplein te zien, één van de blikvangers in het interieurontwerp van Vripack.

    20181119_083849

    Ankers

    Beide schepen zijn uitgerust met slechts één groot anker aan bakboord-zijde. De ankers wegen 1711 kg per stuk. Dit gewicht is vooraf berekend om er zeker van te zijn dat de ankers voldoende houdkracht hebben. De ankers zijn speciaal voor onze schepen op maat gefabriceerd.

    3

    4

    Vloeren

    De buitendekken en de natte ruimten worden voorzien van vloeren van het merk Bolidt. Het aanbrengen van de vloeren wordt uitgevoerd door een aantal (Nederlandse) specialisten van Bolidt, die daarvoor een aantal weken op de werf aanwezig zijn.

    20181119_084601

    Voorbereiden transport

    Voordat de schepen te water worden gelaten, worden ze eerst uit de hallen naar buiten gereden op speciale trailers. Dit wordt geEdgar door een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Eenmaal buiten kunnen de navigatiemasten en de ventilatiepijpen van het LNG-systeem  worden geplaatst; binnen in de hallen is daarvoor onvoldoende hoogte beschikbaar. De schepen zullen een aantal weken buiten blijven staan alvorens ze te water worden gelaten.

    Het te water laten zal gebeuren door enorme ronde luchtzakken onder de schepen te plaatsen waardoor ze als het ware op een zacht bedje het water in gerold worden.  Dit is alleen mogelijk als er voldoende water staat; eens in de paar weken komt het getij voldoende hoog om de schepen te water te kunnen laten.

    Eenmaal in het water zullen nog een aantal werkzaamheden plaatsvinden alvorens de schepen op een half afzinkbaar zware lading schip worden geladen. De reis naar Nederland gaat via Kaap de Goede Hoop en zal naar verwachting ca. acht weken in beslag nemen.

    Om het ritje vanuit de hal richting het water zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt op verschillende plaatsen het hobbelige terrein op de werf uitgevlakt met een mengsel van zand en stenen.

    20181122_141832

    20181122_130929

    Doekie

    Buitenom worden de laatste details en markeringen op de huid geschilderd. Natuurlijk mag Doekie op onze nieuwe schepen niet ontbreken!

    5

    Vorig artikel

    Wat worden ze mooi: drone foto's!

    Volgend artikel

    Buitenbanken opgesteld en uitgelijnd

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021