In week 10 werd er onverminderd hard doorgewerkt aan de constructie van beide hulls. Je ziet de rompen groeien en de vorm van een schip wordt steeds beter zichtbaar.
De waterdichte schotten tussen voids 6 (lege ruimtes) en de machinekamers zijn nu ook geplaatst.
Maar ook het installeren van kabelgoten, het maken van schot doorvoeren en het isoleren gaat in een hoog tempo door. De voorbereidingen van het isoleren van het autodek zijn in volle gang. De isolatie zal door middel van aluminium pennen en schotels op zijn plek worden gehouden.
Het vastzetten van de pinnen in de tanks gebeurt met een stevige kit, maar op het autodek worden die pennen door middel van punt lassen vastgezet. Bij deze methode gaat een aluminium pen in een speciaal lasapparaat en wordt vervolgens vast gelast op de balken en beplating.
De isolatie die gebruikt wordt aan boord van schepen is brandwerend en warmte/koude isolerend. Als de isolatie op zijn plek zit en alle leidingen en kabels zijn gemonteerd, wordt de isolatie afgedekt met een zeer sterke aluminium plaat.
De bouwbegeleiders hebben deze week een hoop kruip- en sluipwerkzaamheden verricht in dubbele bodemtanks. De ruimtes waar straks de LNG-tanks in worden geplaatst zijn in verband met de veiligheid uitgerust met dubbele bodems en dubbele wanden. In deze ruimtes is het krap en erg warm, maar ze moeten wel gecontroleerd worden.
Enkele lassen aan de buitenkant van de rompen werden gecontroleerd door een speciaal bedrijf, dat een NDT-test uitvoerde. Tijdens zo’n Non Destructive Test wordt met ultrasone geluidsgolven gekeken of de lassen goed zijn. Bij zo’n test zijn veel mensen betrokken. Drie personen van het bedrijf dat de NDT uitvoert, een surveyor van Lloyds, een Quality Controller van de werf en in dit geval Matthieu van de Rederij.
Van de designafdeling ontvingen de bouwbegeleiders een update van het 3D-model. Dit zijn 3D-tekeningen waarin tot in detail te zien is, waar bijvoorbeeld apparatuur komt te staan en welke leidingen eraan gemonteerd moeten worden. Was een leiding eerst een rechte lijn op een tekening, nu kun je precies zien hoe een leiding loopt en waar die anderen kruist. Je krijgt nu echt een idee hoe het er in de praktijk uit gaat zien. Op bijgaande schermafdruk zijn de drinkwaterpompen te zien en de bijbehorende afsluiters, leidingen en filters.