De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Nog meer isoleren en controleren

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Nog meer isoleren en controleren

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 29 maart 2017

    In week 10 werd er onverminderd hard doorgewerkt aan de constructie van beide hulls. Je ziet de rompen groeien en de vorm van een schip wordt steeds beter zichtbaar.

     

    De waterdichte schotten tussen voids 6 (lege ruimtes) en de machinekamers zijn nu ook geplaatst.

    Maar ook het installeren van kabelgoten, het maken van schot doorvoeren en het isoleren gaat in een hoog tempo door. De voorbereidingen van het isoleren van het autodek zijn in volle gang. De isolatie zal door middel van aluminium pennen en schotels op zijn plek worden gehouden.

    Het vastzetten van de pinnen in de tanks gebeurt met een stevige kit, maar op het autodek worden die pennen door middel van punt lassen vastgezet. Bij deze methode gaat een aluminium pen in een speciaal lasapparaat en wordt vervolgens vast gelast op de balken en beplating.

    De isolatie die gebruikt wordt aan boord van schepen is brandwerend en warmte/koude isolerend. Als de isolatie op zijn plek zit en alle leidingen en kabels zijn gemonteerd, wordt de isolatie afgedekt met een zeer sterke aluminium plaat.

    De bouwbegeleiders hebben deze week een hoop kruip- en sluipwerkzaamheden verricht in dubbele bodemtanks. De ruimtes waar straks de LNG-tanks in worden geplaatst zijn in verband met de veiligheid uitgerust met dubbele bodems en dubbele wanden. In deze ruimtes is het krap en erg warm, maar ze moeten wel gecontroleerd worden.

    Enkele lassen aan de buitenkant van de rompen werden gecontroleerd door een speciaal bedrijf, dat een NDT-test uitvoerde. Tijdens zo’n Non Destructive Test wordt met ultrasone geluidsgolven gekeken of de lassen goed zijn. Bij zo’n test zijn veel mensen betrokken. Drie personen van het bedrijf dat de NDT uitvoert, een surveyor van Lloyds, een Quality Controller van de werf en in dit geval Matthieu van de Rederij.

    Van de designafdeling ontvingen de bouwbegeleiders een update van het 3D-model. Dit zijn 3D-tekeningen waarin tot in detail te zien is, waar bijvoorbeeld apparatuur komt te staan en welke leidingen eraan gemonteerd moeten worden. Was een leiding eerst een rechte lijn op een tekening, nu kun je precies zien hoe een leiding loopt en waar die anderen kruist. Je krijgt nu echt een idee hoe het er in de praktijk uit gaat zien. Op bijgaande schermafdruk zijn de drinkwaterpompen te zien en de bijbehorende afsluiters, leidingen en filters.

     

     

    Vorig artikel

    De hulls bereiken volledige lengte

    Volgend artikel

    Watertanks van 20.000 l geplaatst

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021