De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Nieuwe planning introductie Willem Barentsz

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Nieuwe planning introductie Willem Barentsz

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 10 maart 2020

Ondanks veel extra inspanning neemt het inbedrijfstellingsproces meer tijd dan aanvankelijk gedacht. De afgelopen weken hebben we op de werf een aantal mooie mijlpalen weten te realiseren op de Willem Barentsz. We zitten momenteel in de fase van het oplossen van restpunten en het testen van de systemen, met als hoogtepunt het in-koelen en laden van LNG volgende week. 

Maar, omdat we de kwaliteit en de veiligheid van het werk vóór alles stellen en uiterste zorgvuldigheid in acht moeten nemen, hebben we helaas moeten besluiten de datum van 10 april a.s. als introductiedatum van de Willem Barentsz in de dienstregeling los te laten. Wij moeten namelijk  voldoende ruimte in de planning houden voor het proefvaren en oefenen.

Op zijn vroegst is de Willem Barentsz nu in mei klaar, gevolgd door het ms. Willem de Vlamingh in juni. Eén en ander heeft voor de vervoerscapaciteit geen consequenties. Ms Midsland zal extra afvaarten uitvoeren en er zijn op drukke dagen extra sneldienstafvaarten ingezet. Met alle passagiers die voor de bewuste afvaarten geboekt hebben, wordt persoonlijk contact opgenomen om hen te informeren.

Ondertussen gaat het werk op de werf stevig door. Gisteren, maandag 9 maart, is de Willem Barentsz succesvol uit het water getild. Zij wordt momenteel ontdaan van haar ‘baard’: de aangroei aan algen, mosselen en wier aan de onderzijde. Nadat het schip is afgespoten en schoongemaakt, wordt ook de olie van de thrusters ververst. Dit alles zal ca. drie dagen in beslag nemen. Daarna wordt het schip op de plek van de Willem de Vlamingh gelegd (de schepen wisselen dus van plek).

De ‘baard’ van Willem Barentsz

Volgende week wordt het LNG-systeem van de Willem Barentsz “voorgekoeld”. De temperatuur van LNG is namelijk -162 graden C. Dat betekent dat, vóórdat we überhaupt kunnen tanken, alle systemen goed vochtvrij moeten worden gemaakt en moeten worden voorgekoeld. Dit gebeurt met vloeibare stikstof en duurt ongeveer drie dagen.

Na die drie dagen is de installatie goed terug gekoeld en kan LNG worden gebunkerd. En dan breekt een spannend moment aan: alle verbruikers, zoals de hoofdmotoren, de hulpmotoren en de CV-ketel worden stuk voor stuk ingeschakeld: het schip komt letterlijk ‘tot leven’!

Veel om naar uit te kijken, dus!

Tot slot nog een mooie foto, “Old meets New”: de Holland IV en de Willem Barentsz gebroederlijk (of gezusterlijk?) naast elkaar…!

Holland PESK en Willem Barentsz: old meets new!

Vorig artikel

Marine Evacuation System succesvol getest

Volgend artikel

Mijlpaal: eerste keer LNG laden op Willem Barentsz

Nieuwste berichten

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Archief

  • september 2021
  • maart 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021