De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Interieur: ambachtelijke tegeltableaus

    Achtergrond, Actualiteit

    Interieur: ambachtelijke tegeltableaus

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 21 november 2017

    “Johnny Depp nog even toevoegen? Dat kan hoor!” lacht Lucia. “Harm schudt hem zó uit zijn mouw!” Lucia Bazzano en Harm Posthumus werken inmiddels al ruim vier maanden aan acht tegeltableaus voor de nieuwe schepen van De Nieuwe Schepen Van Doeksen. Viermaal Terschelling en viermaal Vlieland. “Maar vervelen doet het niet, hoor,” vertelt Lucia, “ze zijn allemaal zo verschillend.” Het idee voor het verwerken van dit ambacht in het interieur van de nieuwe schepen, kwam van ontwerpbureau Vripack, dat tekende voor het design van zowel het interieur als exterieur.

    In april van dit jaar organiseerde De Nieuwe Schepen Van Doeksen een tekenwedstrijd voor de Vlielander en Terschellinger basisschoolleerlingen van groep 5, 6, 7 en 8. Aan hen werd gevraagd om de meest bijzondere plekken van hun eiland te tekenen. De mooiste tekeningen worden nu door de twee plateelschilders vereeuwigd op handgevormde tegels. De winnaar van de állermooiste tekening was een leerlinge van OBS ’t Hunnighouwersgat uit Midsland. Zij kwam, samen met haar klasgenootjes en lerares eind juni naar Harlingen. Hier werden de leerlingen ontvangen door Doeksendirecteur Paul Melles, die hen van alles vertelde over de nieuwe schepen. Daarna kreeg de klas een rondleiding in de Harlinger Aardewerkfabriek, waar ze de eerste schilderingen konden bekijken. Alle tekeningen waren de hele zomervakantie in de Harlinger veerterminal te bewonderen.

    “Prachtig, hè?” zegt Lucia, terwijl ze naar één van de voorstellingen wijst. “Dit zeehondje is overduidelijk getekend door een kind, zo fantastisch! Ik heb geprobeerd die stijl en de tekening zo precies mogelijk na te schilderen, bijvoorbeeld de diktes van de lijnen.” Harm en Lucia kwamen 28 jaar geleden kort na elkaar binnen bij de Harlinger Aardewerk- en Tegelfabriek. “Als groentjes,” lacht Harm. Aardig tekenen en schilderen kon hij al, maar intern werd hij net als Lucia verder opgeleid in het specifieke vak als plateelschilder. Nu zijn zij de meest geroutineerde schilders van het bedrijf. Samen werkten ze aan diverse grote projecten bestemd voor binnen- en buitenland. “We hebben ieder afzonderlijk een heel verschillende stijl,” vertelt Harm. “Maar als we samen aan een project werken, stemmen we die heel goed op elkaar af.”

    Op de tableaus voor de nieuwe schepen zijn de eilanden Vlieland en Terschelling te zien, met daarin verwerkt de tekeningen van de basisschoolleerlingen. De lege vlakken in de zee zijn opgevuld met taferelen van klippers en zeemonsters. Zoals een enorme kraak die een zeilschip met zijn lange tentakels omvat. Het zou zó een scène uit Pirates of the Caribbean kunnen zijn! Maar ook de Geelvink, het schip van Willem de Vlamingh, is te herkennen, Willem Barentsz zelf en De Nieuwe Schepen Van Doeksen.

    “Per paneel zijn er circa 250 handgevormde tegels gebruikt,” vertelt Rikus Oswald, eigenaar van de Harlinger Aardewerk- en Tegelfabriek. “De klei hiervoor wordt grotendeels lokaal gewonnen en gemengd met kalkrijke mergel.” De fabriek produceert de ambachtelijke tegels op dezelfde manier als de eerste Harlinger fabriek in 1598. De tableaus vormen straks een prachtig contrast met de strakke vormgeving van de aluminium schepen. “Er is zóveel op te zien,” zegt Lucia. “We zijn erg benieuwd wat de passagiers, maar vooral de schoolkinderen die hiervoor hebben getekend, er straks van vinden!”

     

    Vorig artikel

    Een kijkje aan de binnenkant

    Volgend artikel

    Hulpmotorunits geplaatst

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021