De afgelopen maanden hebben wij u regelmatig bijgepraat over onze nieuwe schepen en hoe ze eruit komen te zien. Op dit blog heeft u de bouw tot nu toe al helemaal kunnen volgen. Maar we hebben gemerkt dat velen in spanning zitten te wachten totdat er ook een blik kan worden geworpen op de binnenkant! En dat begrijpen we natuurlijk helemaal. Dus kijkt u met mij mee?
We wilden niet zomaar een gewone veerboot bouwen, maar we vonden het belangrijk om de beleving van het Wad zoveel mogelijk naar binnen te halen. Hiervoor kwamen we terecht bij ontwerpbureau Vripack uit Sneek, dat het design van zowel het exterieur als het interieur van de schepen heeft verzorgd. Het technische scheepsontwerp van de schepen is gemaakt door BMT Nigel Gee, specialist op o.a. het gebied van (snel varende) aluminium ferry’s op basis van een exterieur- en interieur ontwerp van Vripack. Zij hebben dit vertaald in een ontwerp waarbij de passagier en zijn beleving centraal staan.
Ontwerper Joost Mertens werkt sinds 2009 bij Vripack en is medeverantwoordelijk voor het design van het schip. Vorige maand vloog hij naar de werf in Vietnam om de vorderingen te inspecteren en mogelijke struikelblokken tussen de constructie, leidingwerk en het interieur te detecteren en te bespreken. Hoe heeft Vripack in het ontwerp buiten naar binnen gehaald?
Joost Mertens: “Toen Rederij Doeksen Vripack in 2015 de opdracht gaf om te komen met een ontwerp, was de opdracht hierbij vooral méér te doen met de passagiersbeleving aan boord. Een vraag waar we vanuit onze ervaring in de jachtbouwindustrie veel affiniteit mee hebben. De “waddenbeleving” hebben we op de nieuwe schepen naar binnen gebracht, door bijvoorbeeld de hoogte en breedte van de ramen te maximaliseren. Een spannend en technisch complex vraagstuk, in verband met de sterkte van de constructie rond de ramen. Maar ook de positie van pilaren aan boord werd besproken met de technisch ontwerpers van BMT. Dit om pilaren zoveel mogelijk te integreren in wanden en vast meubilair, zodat ze niet tot obstakels werden in de looproutes. Er werd veel tijd gestoken in het aanpassen van het technische ontwerp zonder de beleving van de passagier uit het oog te verliezen.
Vripack werkt vanuit een holistische visie: doordat alle disciplines om een schip te ontwerpen en voor te bereiden voor de bouw bij Vripack onder één dak zitten, kunnen de ontwerpers direct rekening houden met de technische aspecten die bij het bouwen van een schip komen kijken. De ontwerpers van Vripack kijken dus nooit alleen maar naar de vormgeving, maar ook naar de consequenties die de vormgeving heeft. Die consequenties kunnen te maken hebben met technische complexiteit, bouwtijd of bouwkosten.”
Effectief was Joost drie volle dagen op de werf. “Iedere dag maakte ik minimaal één ronde over de schepen van zo’n twee tot drie uur. Het liefst alleen, met een camera en blocnote om mijn bevindingen vast te leggen. Situaties waarbij ik vragen had of waar ik struikelblokken zag tussen de constructie, leidingwerk en het interieur heb ik vastgelegd op foto en in aantekeningen.
Feitelijk werkten deze rondes als een trechter van groot naar klein. Op dinsdag zag ik de hoofdlijnen, op donderdag zag ik vooral details. Iedere ronde kwamen er weer nieuwe aandachtpunten aan het licht. De meeste hiervan kon ik direct bespreken met de voormannen en de tekenaars. Door ‘face to face’ de intenties van het ontwerp te kunnen overdragen en het maken van snelle schetsen kregen de voormannen en tekenaars goed inzicht in onze ontwerpfilosofie en de gewenste oplossingen.
Samenwerking met ingenieurs, vakmensen op de werkvloer en inspectie tijdens de bouw is voor Vripack heel normaal. En juist in dit stadium van de bouw is het belangrijk dat Vripack op de werf kan zien hoe het ontwerp in de praktijk wordt opgebouwd. Nu kan er nog worden geanticipeerd op potentiële struikelblokken of vragen die van invloed zijn op de passagiersbeleving aan boord, over niet al te lange tijd niet meer. Al met al kan gezegd worden dat er met toewijding en trots gewerkt wordt aan dit project. En Vripack is trots deel van dit project uit te maken.”
Terug naar de binnenkant van het schip. Er is dus veel aandacht besteed aan ruimte, licht, materiaal- en kleurgebruik. De vormen van het interieur doen denken aan de meanderende vormen die je vindt op het wad, ons vaargebied. Daarnaast is het schip voorzien van een diversiteit aan zitarrangementen (banken, losse stoelen, in groepjes of in vliegtuigopstelling) en verschillende salons voor verschillende doelgroepen. Zoals ook op de autoveerboten van onze huidige vloot, komt er een kindersalon en – nieuw – een afgeschermde ruimte , waar passagiers kunnen werken. De schepen worden voorzien van extra veel laptopaansluitingen, een buffet met verbeterde routing en een servicebalie waar u terecht kunt met al uw vragen. Ook nieuw is het deels overdekte buitendek, waar het aangenaam toeven is, ook wanneer het niet helemaal droog is.
Kortom: we zijn er trots op hoe het eruit gaat zien. Inmiddels zijn we op de werf in de fase aanbeland waarin de glazen ramen zijn geplaatst en de wanden van de salon verrijzen. Stukje bij beetje komt het eruit te zien als op de getekende impressies en dat motiveert niet alleen ons maar zeker ook ons bouwbegeleidingsteam ter plaatse. Zij staan er dagelijks met hun neus bovenop, terwijl wij het – net als u – vooralsnog moeten doen met de plaatjes…
Paul Melles
Directeur Rederij Doeksen