De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Het hart van het schip

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Het hart van het schip

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 10 februari 2020

We zouden bijna vergeten een nieuwe update van de nieuwbouw te plaatsen, zó hard wordt er momenteel gewerkt op de afbouwlocatie bij Nesta Shipping! Er gebeurt daar nu erg veel. De focus ligt nu vooral op het gereed maken van de Willem Barentsz, zodat dat schip snel zijn eerste dienstreis kan maken. Die vindt – zoals het er nu uitziet – plaats op vrijdag 10 april a.s. De Willem Vlamingh volgt daarna zo spoedig mogelijk, ook daarop vordert het werk.

Als je nu aan boord zou kijken, zou je zien dat het interieur voor 98% klaar is. Alleen nog een aantal  details die afwerking vragen. Ook de horecavoorzieningen zijn praktisch af. Veel systemen aan boord zoals het warm- en koudwatersysteem, de CV-installatie en de toiletten zijn uitvoerig getest en succesvol in gebruik gesteld, net als de brandblusinstallatie en het ventilatiesysteem. Omdat de nieuwe schepen straks gaan varen op LNG (Liquefied Natural Gas), geldt een geheel nieuwe regelgeving. En ook onze medewerkers moeten rekening houden met een nieuwe werkwijze: een heel nieuw avontuur voor onze Rederij.

Eerst moet het schip helemaal geïnspecteerd zijn door inspecteurs van Lloyd’s Register of Shipping (LRS). Voor wie dit niet weet: Lloyd’s is een onafhankelijk classificatiebureau. De inspecteurs zijn op dit moment aan boord en controleren uitvoerig of alle systemen die te maken hebben met gas en veiligheid voldoen aan de strenge eisen van Lloyd’s en aan de wettelijke regelgeving. Pas als álle systemen door LRS zijn getoetst en in orde zijn bevonden, kunnen we beginnen met de volgende fase.

Eén ding wat voor ons sowieso best raar is – vergeleken met de schepen die we hiervoor hebben laten bouwen – is dat je de motoren en de kachel nog niet kunt opstarten, om te zien of deze goed functioneren. Want dit zijn single fuel LNG-schepen, waarbij álle systemen afhankelijk zijn aardgas als brandstof. En pas nadat LRS het LNG-systeem en alle daarbij behorende veiligheidssystemen heeft getoetst en afgetekend, kan er gas geladen worden. Tot die tijd  kun je dus maar beperkt systemen op walstroom testen. Het hart van het schip kan dus pas gaan kloppen, als er gebunkerd is met LNG. En… aan die stap zijn we bijna toe!

De eerste stap bestaat uit het voorkoelen van de LNG-systemen. De temperatuur van LNG is namelijk -162 graden C. Dat betekent dat, vóórdat we überhaupt kunnen tanken, alle systemen goed vochtvrij moeten worden gemaakt en moeten worden voorgekoeld. Dit gebeurt met vloeibare stikstof en duurt ongeveer drie dagen.

Na die drie dagen is de installatie goed op temperatuur en kan LNG worden gebunkerd. En dan breekt een spannend moment aan: alle verbruikers, zoals de hoofdmotoren, de hulpmotoren en de CV-ketel worden stuk voor stuk ingeschakeld: het schip komt letterlijk ‘tot leven’!

Voorafgaand aan het laden van LNG wordt één van de MES-systemen (de evacuatiesystemen: glijgoten en reddingsvlotten) getest met leerlingen van de Maritieme Academie uit Harlingen. Direct daarna wordt de Willem Barentsz bij Damen Ship Repair in Harlingen droog gezet om de delen die onderwater zitten schoon te maken.

Na uitvoerige testprocedures voor de kant bij Nesta volgt de technische proefvaart… Dat doen we in maart, dus in die maand kan het zomaar zijn, dat je het ms Willem Barentsz over de Waddenzee ziet varen. Tijdens de proefvaarten worden het schip en alle boordsystemen getest volgens een proefvaartprotocol en kan de bemanning oefenen met het varen en manoeuvreren met het nieuwe schip. Ook passen we in die periode met de schepen op de aanleginrichtingen op alle locaties. Eind in zicht dus, maar zoals je begrijpt: er moet nog ontzettend veel gebeuren. In vrij weinig tijd en dat realiseren we ons terdege.

Met de komst van deze twee schone LNG-schepen zet Rederij Doeksen grote stappen op het gebied van het beperken van schadelijke uitstoot als stikstof (-90%), zwavel (-100%) en fijnstof (-95%). Het betekent een grote stap voorwaarts, niet alleen voor ons als bedrijf, maar ook voor het vakgebied en de wadden. Aan zulke grote innovaties kleven altijd risico’s. Daarvan zijn we ons bewust en we zijn daarvan tijdens de bouw ook zeker niet gespaard gebleven! We hebben onze nek uitgestoken, maar we kunnen gerust vaststellen: het resultaat is er ook zeker naar!

We hopen dat de komende weken alles vlekkeloos en conform de gestelde planning verloopt. Het zal ons dan een groot genoegen zijn op vrijdag 10 april a.s. de eerste passagiers aan boord te verwelkomen!

Diverse zitcombinaties
De bar
Zitcombinatie

Vorig artikel

Vanuit de lucht

Volgend artikel

Marine Evacuation System succesvol getest

Nieuwste berichten

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Archief

  • september 2021
  • maart 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021