De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Watertanks van 20.000 l geplaatst

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Watertanks van 20.000 l geplaatst

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 29 maart 2017

    We gaven in de voorgaande weken aan, dat op alle fronten hard wordt gewerkt aan de opbouw van beide schepen. In week 11 liep dat iets anders. Niets verontrustend, maar in de rompen van beide schepen werden grote gaten gemaakt om kunststof tanken te kunnen plaatsen.

    De rompen worden eerst helemaal afgemaakt en vervolgens weer open gesneden. De reden is, dat er eerst zo een hele constructie gemaakt wordt met alle spanten, liggers en knieën in verband en afgelast tot één geheel. Dus ook waar de tanks straks komen te staan is dan helemaal afgewerkt en geïnspecteerd, want als de tanks geplaatst zijn kun je er niet meer bij. Er worden twee tanks per schip met een inhoud van 20.000 liter per stuk geplaatst.

    De ene tank is een drinkwatertank, freshwater en de andere tank is voor grey-and blackwater ook wel sewagetank genoemd.

    Freshwater wordt net zoals thuis overal voor gebruikt. De kwaliteit van het drinkwater wordt regelmatig door middel van een drinkwatertest in de gaten gehouden. De schepen zijn ook uitgevoerd met speciale drinkwaterfilters en het water wordt langs ultraviolet licht geleid om een goede kwaliteit drinkwater te garanderen.

    Greywater is afvalwater afkomstig van wastafels, vaatwassers, schrobputjes, etc. en blackwater is het afvalwater van de toiletten. Als de schepen in de dienst zijn wordt de drinkwatertank elke dag bijgevuld met vers drinkwater. De sewagetank wordt geleegd in het riool.

    De constructie van verschillende units gaat onverminderd voort. Units 41 (hieronder) en 35 zijn zover af, dat ze binnenkort op de schepen getakeld kunnen worden.

    De voorkant van de rompen bij unit 14  zijn nu bijna allemaal bedekt met aluminiumplaat en worden verder afgelast. De voorkant van de schepen worden voorzien van steunen waar de autobrug in Harlingen op komt te liggen. De steunen worden gemaakt van 25 mm dikke aluminium frames en platen.

    De units 11 krijgen ook steeds meer vorm. Controles zijn de hele week geweest in verschillende units. Sommige units voor de eerste keer. Andere units zijn al eerder gecontroleerd en daar waar fouten geconstateerd zijn, zijn deze gecorrigeerd. Opnieuw worden we dan uitgenodigd om deze correcties te controleren. Gaande weg komt het voltooien van de rompen naderbij.

    Maar ook de kleine onderdelen krijgen aandacht. In de productie ruimte tussen de schepen stapelen de eindproducten zich op om later in de schepen te worden verwerkt. Trappen, luikhoofden, hekwerken, etc.

    Afgelopen week hadden we ook veel kantoorwerk te verrichten. Vele tekeningen werden ons aangeboden ter controle. Een tekening van de designafdeling moet door velen gecontroleerd worden voordat die in een 3D-model gezet wordt.

     

     

    Vorig artikel

    Nog meer isoleren en controleren

    Volgend artikel

    Destructive tests: schoppen en slaan!

    Nieuwste berichten

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Archief

    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021