De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

3D-gereedschap voor meer efficiëntie

Achtergrond, Techniek

3D-gereedschap voor meer efficiëntie

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 18 januari 2017

Groeispurt

De afgelopen weken hebben de schepen een groeispurt doorgemaakt; zowel op Hull 387 als op Hull 388 zijn de blokken 33 en 34 geplaatst. Het aanzicht van de schepen in aanbouw is daardoor spectaculair veranderd. Als je nu naar boven klimt in de (op elkaar aansluitende) nog lege blokken 33 en 34, beginnen contouren van de salons toch al vorm te krijgen.

Door het omhoog brengen van deze blokken is flink wat ruimte ontstaan op de werkvloer, maar niet voor lang. Zodra deze gedeelten zijn opgeruimd, worden hier de volgende blokken voorbereid en samengesteld. Pas als er weer een aantal blokken gereed is, kunnen we een volgende groeispurt verwachten.

De inwendige constructie van de schepen wordt steeds verder afgemaakt. Stukje bij beetje wordt ons een gedeelte aangeboden voor finale inspectie. Het aantal uren op de werkvloer neemt toe; die inspecties zijn tijdrovend.


Ontwerp technische systemen

Het ontwerpen en uitwerken van de technische systemen gaat gestaag door; vaak zijn dit zich steeds herhalende processen waarbij de bal een aantal keren rondgespeeld wordt, voordat de systemen naar ieders tevredenheid zijn. Vervolgens worden deze systemen één voor één toegevoegd aan het 3D-model. Op die manier is het mogelijk het schip virtueel te ontdoen van alle aluminium constructie, waardoor alleen de installaties en systemen zichtbaar worden en bijvoorbeeld het verloop van de leidingen t.o.v. de constructie kan worden beoordeeld. Het 3D-gereedschap stelt de werf in staat om de leidingen zo efficiënt mogelijk te laten lopen, zonder dat de ene leiding de andere in de weg zit, waardoor materiaal en gewicht bespaard worden.

Ondertussen is ook een begin gemaakt met het kleinere werk. Een aantal kleinere tanks voor bijvoorbeeld smeerolie en koelwater worden al gemaakt.

tekening 1

3D-tekening

tekening 3

3D-tekening

20170104_102846 hull 387 ih update

Hull 386

 

Vorig artikel

Accommodatieblokken 33 en 34

Volgend artikel

Spectaculaire boegvormen

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021