De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Spectaculaire boegvormen

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Spectaculaire boegvormen

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 30 januari 2017

Gestage groei

Na de groeispurt van afgelopen weken zitten we nu weer in een periode waar we de schepen weer gestaag zien groeien. Zowel aan de voor- als achterzijde worden er op beide schepen secties toegevoegd die ter plaatse worden opgebouwd. Aan de achterzijde worden de tank voids toegevoegd, deze zijn onderdeel van blokken 12 BB en SB en komen achter de LNG-tankruimte. De kielen zijn opgesteld en worden verder opgebouwd met de tevoren samengestelde spanten. Vanaf hier begint de kiellijn richting achterschip op te lopen, hetgeen goed te zien is op de foto’s.

Spectaculaire vormen

Aan de voorzijde is het wat spectaculairder; de werf is begonnen de  boeg secties 14 BB en SB te bouwen, de kielen zijn opgesteld. De vorm van de boegen en de uitsparingen waar de boegschroeven komen zijn mooi zichtbaar. De spanten voor de boegsecties zijn en worden op de vloer samengesteld en worden t.z.t. in hun geheel geplaatst. De bijzonderheid zit in het voorste gedeelte.  Daar zijn de secties, vooral onderin, heel smal terwijl ze daar ook heel sterk moeten zijn (er zit daar dus relatief veel materiaal). In dit smalle gedeelte worden alle constructiedelen één voor één, als legosteentjes, aangebracht en gelast omdat je hier niet echt van spanten kunt spreken die je kant en klaar kan monteren, zoals overal elders in de schepen. Het is voor ons zaak om al het las- en constructiewerk in dit gedeelte geïnspecteerd te hebben voordat er huidbeplating wordt aangebracht; het is daar zo smal dat je er nooit meer bij kunt voor inspectie.

Tegelijkertijd is blok 32 van Hull 388 in aanbouw. Hier is al de vorm van het ‘uitzwaai platform’ te zichtbaar dat Vripack heeft bedacht.

Leidingsystemen

In de rompen worden de voorbereidende werkzaamheden voor het aanleggen van de leidingsystemen uitgevoerd. Op diverse plekken worden de schot doorvoeringen aangebracht, waarop later de leidingen worden aangesloten en gemonteerd. De werf kan dit alleen doen voor de systemen die qua ontwerp geheel gereed zijn en in het 3D-model zijn verwerkt.

Inspectie spantvakken

Ondertussen gaan de finale inspecties van de gedeelten die gereed zijn onverminderd door. Afgelopen week hebben we in Hull 387 tussen de spanten 34 en 41 (blok 13 P/C/S) zowel in BB romp als aan SB finale inspectie gedaan. Aan beide zijden betreft dit zeven spantvakken, per spantvak ben je zomaar een uur bezig om alles goed te bekijken. Daarna moet je nog een keer terug om te controleren of de geconstateerde gebreken naar behoren zijn verholpen.

Vandaag werden de vuile- en schone olie tanks aangeboden voor inspectie (totaal 8 stuks).

20170117_085132 hull 387 ih

20170118_093922 hull 387 ih

20170117_085248 hull 387 ih

20170117_085657 hull 388 ih
Uitzwaaiplatform

20170118_094250 hull 388 ih

 

 

 

Vorig artikel

3D-gereedschap voor meer efficiëntie

Volgend artikel

Tet: uittocht op de werf

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021