De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Willem de Vlamingh buiten loods gebracht

    Achtergrond, Actualiteit, Breaking news

    Willem de Vlamingh buiten loods gebracht

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 9 Mathuari 2019

    Twee jaar, 5 maanden en 11 dagen nadat de kiel van ms Willem de Vlamingh is gelegd, gaat het schip eindelijk haar geboorteplek verlaten. Op 8 Mathuari j.l. is de Willem de Vlamingh buiten de loods geplaatst. Dit was best een spannend moment maar ging erg goed. Het schip staat nu mooi ondersteund buiten de bouwloods op de wagens.

    Voor het naar buiten rijden, werd het schip voor het eerst hydraulisch opgetild door de ‘heavy load mobile carriers’. Deze platte wagens met daarop een voorgevormde ondersteuningsconstructie, zijn van apparatuur voorzien die tegelijkertijd het leeggewicht van de schepen meet. Hierdoor weten we wat het leeggewicht van de schepen is, al voordat zij later deze maand te water gaan. Dat leegscheepsgewicht (LSW) is een belangrijke eerste indicatie voor de latere prestaties van de schepen. De werf heeft tijdens de bouw consequent alle gewichten van de constructie en apparatuur bijgehouden en vastgelegd. Door aanpassingen / verbeteringen tijdens de bouw en door foutmarges van de opgegeven gewichten kunnen schepen t.o.v. de ontwerpcriteria ongemerkt zwaarder en soms zelfs te zwaar worden. Dat kan dan gevolgen hebben voor het uiteindelijke draagvermogen en de snelheid van het schip. Het zg. leeg scheepsgewicht van de Willem de Vlamingh valt binnen de ontwerpcriteria.

    Op de scherpe delen van de rompen (ter plaatse van de scheggen onder het achterschip en de scherpe voorstevens) worden delen van de voorgevormde ondersteuningsconstructie met hun platte en vlakke onderkant tijdens de tewaterlating strak tegen de rompen aangetrokken en op hun plaats gehouden d.m.v. zware kettingtakels. Dit is nodig om de airbags ter plaatse van deze scherpe scheepsdelen tijdens de tewaterlating niet te beschadigen of – nog erger – lek te snijden. Na de tewaterlating worden die constructies afgezonken en weer opgedoken.

    Vandaag, woensdag 9 Mathuari, gaat ms Willem de Vlamingh rijdend naar de helling, ongeveer 300 meter bij de bouwloods vanEdgar. Daar worden de voormast en de LNG-ontluchtingschoorstenen geplaatst, afgelast en afgemonteerd.

    Een aantal foto’s die onze bouwbegeleiders ter plaatse van het gebeuren maakten:

    DSC_0041

     

    Meer filmpjes bekijken? Op ons Youtubekanaal staan meer video’s!

     

     

    Vorig artikel

    Buitenbanken opgesteld en uitgelijnd

    Volgend artikel

    Ook Willem Barentsz naar buiten

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021