De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Veilig varen op LNG (Liquefied Natural Gas)

    Achtergrond, Actualiteit, Regels en overheid, Techniek

    Veilig varen op LNG (Liquefied Natural Gas)

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 6 juni 2018

    Inmiddels vinden hier in Nederland allerhande voorbereidingen plaats om de komst van en het varen met onze nieuwe schepen voor te bereiden. Want varen met een LNG-schip is even wat anders dan een schip op reguliere gasolie, net als de veiligheidsinstructies die gelden. Hoewel LNG een zeer veilige stof is die pas bij een zeer hoge temperatuur ontvlamt, moeten onze bemanningsleden exact weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Dus trainen geblazen!

    Eind maart ging de eerste training van start, waaraan een groep van dertien kapiteins en HWTK’s deel nam. Voor de training werden de specialisten van Falck Safety Services in de arm genomen. Het eerste deel van het driedaagse trainingsprogramma vond plaats in Harlingen (o.a. het in kaart brengen van de situatie op de bunkerlocatie) en op Terschelling, waar werd geoefend in de simulator van het Maritiem Instituut Willem Barentsz.

    Voor deel twee reisden de bemanningsleden af naar het oefencentrum van Falck op de Maasvlakte. Hier bevindt zich een grote LNG-installatie en het CryoLab waar diverse demonstraties gegeven werden. De deelnemers leerden hier hoe LNG zich gedraagt als het vrijkomt of als het vlam vat, maar ook welke effecten de diverse typen blusmiddelen hebben op een LNG-brand en hoe een LNG-brand het best beheerst kan worden.

    De nieuwe schepen van De Nieuwe Schepen Van Doeksen worden gecertificeerd volgens binnenvaartregelgeving als ‘zout veer’. Volgens recent opgestelde regelgeving voor het varen met LNG op een binnenvaartschip moet de bemanning in het bezit te zijn van een LNG-Verklaring, die afgegeven wordt door het CBR. Maar Doeksen gaat nóg een stap verder en traint de bemanning óók volgens de elementen voor de STCW uit de IGF-code. Deze code is opgericht voor zeevarende schepen en biedt uitgebreid aandacht aan de veiligheid aan boord van schepen die varen op gas, waaronder LNG, of andere low-flashpoint brandstoffen.

    Hoofd operationele zaken Richard de Vries is erg te spreken over de opleiding. “De combinatie van het op onze nieuwe schepen gebaseerde theoriegedeelte en de praktijkdag bij het oefencentrum van Falck op de Maasvlakte, maken deze cursus voor onze kapiteins en hoofdwerktuigkundigen tot een zeer leerzame voorbereiding op de komst van onze nieuwe schepen. De eerste groep is dan ook erg enthousiast over de cursus.” In het najaar zal een tweede groep Doeksen-cursisten aan de opleiding beginnen.

     

    LNG in het kort
    Liquefied Natural Gas is een natuurlijk gas dat vloeibaar is gemaakt door het te koelen naar een extreem lage temperatuur van -162°C. Dit maakt het transport en de opslag eenvoudiger. LNG is geurloos, kleurloos, niet bijtend en niet giftig. Varen op LNG betekent dat de uitstoot van de schepen vermindert met minstens 11% CO2, 90%NOx, 100% SOx en 95% fijnstof.

     

     

    Vorig artikel

    Naam en thuishaven staan erop

    Volgend artikel

    Afbouw nieuwe LNG-schepen geborgd

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021