De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Stuurhuisunit op zijn plaats

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Stuurhuisunit op zijn plaats

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 24 mei 2017

    De regentijd (moesson) dient zich aan in Vietnam. Was het begin april aangenaam zonnig en warm, begin mei is het in Vietnam erg warm en vochtig. Het begin van het regenseizoen. Forse buien worden afgewisseld met zonnige periodes. Vooral tijdens inspecties in afgesloten ruimtes verlies je zo een paar liter vocht. Veel water drinken zou je zeggen, maar te veel water is ook weer niet goed, want dan worden zouten en mineralen niet aangevuld. Dus af en toe een sportdrankje of gewoon een cola voor de nodige balans.

    Inspecties buiten afgesloten ruimtes zijn dan ook een welkome afwisseling, maar ook daar zitten weer nadelen aan. Deze week moesten we delen van de buitenkant van het schip inspecteren en dat kan alleen met een schaarlift of klimmend via een bouwsteiger. Last van hoogtevrees moet je niet hebben, want de hoogte is ongeveer 12 meter vanaf de grond dus ongeveer vier verdiepingen.

    Ondanks de hoge temperaturen gaan de werkzaamheden natuurlijk gewoon door. Het bouwen van units 21, 31 en 42 gaat onverminderd door op de vloeren van Hal 1, 2, 3 en 11, maar ook het afmaken van de units op de schepen krijgt de nodige aandacht.

    Om allerlei bochten en korte stukken aan elkaar te hechten lassen de lassers gewoon met de lastang in de hand. Bij lange rechte stukken maken ze gebruik van een lasmachine die langs een rail een kaarsrechte las produceert.

    Unit 42, het gedeelte met daarin het stuurhuis, van Hull 387 is klaar om op het schip getild te worden.

    Foto 01-05-17 15 03 42

    Dat dit niet zomaar even een klusje is, bleek uit het feit, dat het plaatsen tot twee keer toe werd uitgesteld. De eerste keer kreeg de hijsploeg geen toestemming van de veiligheidsinspecteur vanwege enkele losliggende huidplaten die eerst vast gezet moesten worden. Daarna werd het hijsen uitgesteld omdat de constructiemanager vond dat er nog wat extra verstevigingsbalken aangebracht moesten worden om te voorkomen dat de unit te veel ging doorbuigen. Veel controleurs in witte overalls zijn hierbij betrokken om alles soepel te laten verlopen. Dus veiligheid staat voorop bij deze werf en daar zijn we natuurlijk erg tevreden over.

    Op de schepen worden de autodekken verder geïsoleerd en gaat men verder met het roestvrijstalen leidingwerk van het brandblussyteem en van het luchtsysteem. Op deze foto is zo’n rvs brandblusleiding door een schot doorvoer te zien naar de bar op het sundek in unit 41 (foto hier onder).

     

    Vorig artikel

    Het stuurhuis krijgt vorm

    Volgend artikel

    Apparatuur geplaatst en voorzien van leidingen

    Nieuwste berichten

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Archief

    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021