De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    “Stilte” voor de storm?

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    “Stilte” voor de storm?

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 27 juli 2016

    “Het lijkt zo stil, gebeurt er nu eigenlijk wel wat?” vroeg een medewerker me onlangs. We hadden het over de aanstaande bouw van de nieuwe schepen en zijn vraag klonk niet alleen geïnteresseerd maar bijna ongeduldig. We hebben er blijkbaar allemaal zin in! Ik kon hem geruststellen: want zéker gebeurt er op dit moment wel wat! Zeer veel zelfs! Niet alleen door onze vlootinspecteur en overige bouwbegeleiding wordt hard gewerkt. Maar ook door de werf.

    Details
    In april hebben we de contracten getekend met Strategic Marine, die onze schepen gaat bouwen. Het ontwerp voor het exterieur en het interieur dat door Vripack is gemaakt, wordt momenteel door BMT Nigel Gee, de scheepsarchitect, vertaald naar een bouwbaar geheel. Dit proces heet: “structural and mechanical design engineering”, en dat gaat tot in de details. Een aantal punten waar we de afgelopen weken mee bezig zijn geweest:

    • Voldoet de locatie en uitvoering van de LNG-installatie en de voorstuwingsinstallatie aan alle (veiligheids)eisen?
    • Hoe worden de verschillende dekken ingericht en waar komen de afvoeren en de opslagtanks voor drinkwater en vuilwater?
    • Waar komen de voorzieningen voor de brandveiligheid? En welke schotten moeten brandwerend zijn?
    • Wat wordt de druk op de boeg door de weersomstandigheden die we het jaar rond tegen kunnen komen?
    • Hoeveel spijlen moeten we langs de ramen gebruiken en op welke plekken om het geheel dragend te krijgen? En hoe dik moeten ze zijn? Belemmeren ze dan niet het uitzicht van de passagiers? En zo ja: hoe lossen we dat op?
    • En op precies welke plekken moet de aluminium romp van het schip extra verstevigd worden, zodat er ook ’s winters met ijsgang gevaren kan worden?

    BMT Nigel Gee beschikt over geavanceerde computerprogramma’s waarmee simulaties kunnen worden uitgevoerd onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Hiermee worden de krachten berekend die op het schip worden uitgeoefend. Ook wordt er bepaald op welke plaatsen eventuele versterkingen nodig zijn.

    Pas als alles tot in de finesses doorberekend is en goedgekeurd door ons eigen team, worden alle onderdelen gecontroleerd door onafhankelijk keuringsinstituut Lloyd’s Register of Shipping namens IL&T (Inspectie Leefomgeving & Transport). We stellen hoge eisen aan ons materieel en veiligheid gaat vóór alles. Nadat deze partijen alle onderdelen hebben goedgekeurd, kan het feitelijke bouwen beginnen.

    Kiellegging
    Inmiddels is er in Vietnam een voorzichtige start gemaakt met de eerste LNG-veerboot, Hull 387. Men is bezig met het uitsnijden van de aluminium platen en het samenstellen van de eerste secties. Op 15 juli j.l. heeft er een sobere kiellegging plaatsgevonden. De kiellegging van het tweede schip, Hull 388, die gepland staat voor begin augustus, zal bijgewoond worden door een officiële delegatie vanuit De Nieuwe Schepen Van Doeksen. De kiellegging van het tweede schip wordt beschouwd als de officiële aftrap van dit grote project.

    Terug naar de “stilte”. Want hoewel er nu even niets lijkt te gebeuren, zijn de diverse partijen elk op hun eigen vlak bezig met de start van de bouw. Specialisten, die ieder op hun eigen vakgebied van grote meerwaarde zijn voor dit project. Een aantal van hen stel ik een volgende keer graag aan u voor. Vooralsnog zijn ze achter de schermen druk aan het werk… totdat de bouw in volle omgang losbarst!

    Paul Melles
    Directeur

     

    Volgend artikel

    Kiellegging

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021