Paul Melles, directeur van Rederij Doeksen, presenteerde het ms Willem Barentsz op woensdag 1 juli aan de pers en genodigden. In klein comité, door de coronamaatregelen. “Vandaag is het een vreugdevolle dag. De weg naar dit fantastische moment is door allerlei omstandigheden lang en hobbelig geweest, niet in de laatste plaats door de coronacrisis, maar het resultaat van alle inspanningen is indrukwekkend en iets om trots op te zijn.
De Willem Barentsz verschilt in veel opzichten van zijn voorgangers. Bij dit ontwerp hebben we altijd de gastbeleving en de kwetsbare omgeving van het Unesco Werelderfgoed de Waddenzee als leidraad genomen. Om het project dat we vandaag presenteren in één zin te beschrijven: een efficiënte, lichtgewicht LNG-catamaran met een lage uitstoot en een interieur met faciliteiten die bijdragen aan de eilandervaring van onze trouwe gasten.”
Tijdens de perspresentatie, die vanwege het internationale karakter in het Engels werd gehouden, waren er pitches van vier toeleveranciers:
Joost Mertens en Marnix Hoekstra van Vripack uit Sneek vertelden over het ontwerp van het in- en exterieur van de nieuwe schepen. Het ontwerp van de schepen is gebaseerd op de zee van boven, vertelden ze.
Silke Rockenstein en Phil Kordic noemden de innovatieve motoren echte “game changers”. Deze single fuel motoren zijn de eerste in hun soort, draaien uitsluitend op LNG en zijn bijzonder stil.
Derek Bijlsma van Marine Service Noord uit Hoogezand vertelde over de LNG-installatie aan boord.
Bas Flipse van ORCAN Energy legde de werking van de aan boord geïnstalleerde ePacks uit: ze zetten restwarmte om in elektrische energie die gebruikt wordt voor het manoeuvreren in de haven en allerlei andere toepassingen aan boord. Op jaarbasis besparen we zo 260.000 liter brandstof.
Na de pitches was het tijd voor een uitgebreide rondleiding aan boord en een afsluitend hapje en drankje in de gloednieuwe bar.