De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Naar de werf voor verbeteringen

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Naar de werf voor verbeteringen

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 17 september 2020

De afgelopen maanden hebben onze varende collega’s veel praktijkervaring kunnen opdoen op de Willem Barentsz. De technische innovaties, het brandstoftype en de wijze van manoeuvreren zijn immers heel anders dan op de overige veerschepen. De Willem Barentsz blijkt technisch een heel stabiel en betrouwbaar schip en daar zijn we enorm blij mee. We zijn ook tevreden over de vaareigenschappen en de prestaties van het nieuwe schip!

Wat in de praktijk bleek, was dat de huidige voortstuwingsschroeven wat trillingen vertonen en dat het schip wat meer boegschroefvermogen vermogen nodig heeft om bij harde wind nauwkeuriger te kunnen manoeuvreren. Op basis van de ervaringen van onze bemanningen deze zomer zijn er verder nog een aantal kleine verbeteringen die we gaan doorvoeren. Daarom gaat de Willem Barentsz in de derde week van september conform planning naar de werf in Harlingen. Het schip wordt daar drooggezet om de aanpassingen te kunnen doen, terwijl ook de onderwaterschepen van een nieuwe (verse) laag siliconen antifouling worden voorzien. Daarna is de Willem Barentsz gereed voor de veerdienst. Het ms Midsland zal de dienstreizen in die periode overnemen. Willem de Vlamingh gaat na de Willem Barentsz ook naar de werf om dezelfde modificaties te krijgen. Twee vliegen in één klap, aangezien het om identieke schepen gaat.

Momenteel worden bij Damen Ship Repair in Harlingen de nodige voorbereidingen al getroffen: er worden speciale dokframes voor beide schepen gemaakt, waarmee ze worden drooggezet.

Na de dokking van de beide schepen zal Willem Barentsz de dienstregeling weer oppakken en wordt Willem de Vlamingh geladen met LNG, gevolgd door de eerste technische proefvaarten. De verwachting is, dat deze in november zullen plaatsvinden.

Vorig artikel

Maiden trip Willem Barentsz

Volgend artikel

Stand van zaken Willem de Vlamingh

Nieuwste berichten

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Archief

  • september 2021
  • maart 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021