De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Mooie belijning voor geringe weerstand

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Mooie belijning voor geringe weerstand

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 4 januari 2018

Update t/m Week  51 2017

Van 16 t/m 23 december 2017 verbleven directeur Paul Melles en hoofd operationele zaken Richard de Vries in Vietnam voor een bezoek aan de werf in Vung Tau. Laatstgenoemde schreef onderstaand verslag van dit bezoek.

…

Sinds februari 2016 was ik niet meer op de werf in Vietnam geweest. Dit was nog voordat de opdracht voor de bouw van onze schepen aan de werf was verstrekt. Tijdens dit bezoek in 2016 waren we met name erg onder de indruk van de laskwaliteit op de schepen die de werf toen in aanbouw had.

Al direct bij de eerste rondgang over de schepen, zag ik dat de laskwaliteit nog steeds buitengewoon is. Vooral het laswerk aan rvs en aluminium leidingwerk is werkelijk superieur. Daarnaast kon ik constateren dat er al veel werk verzet is. Op vrijwel alle locaties aan boord is men bezig, waarbij met name activiteiten plaatsvinden op gebied van installatiewerk.

Als scheepsbouwkundige valt het oog vaak als eerste op de scheepsvorm van een schip. De eerste dag ben ik dan ook een tijdje onder, voor en achter het schip gaan staan om in gedachten het zeewater langs het schip te zien stromen. Het rondspant van de twee slanke catamaranrompen, met de zeer scherpe boegen, geven het onderwaterschip een mooie lijn, waarbij de in het vlak verzonken  anodes en zee-inlaten, zeker zullen gaan zorgen voor een zeer geringe scheepsweerstand.

Foto1

Eenmaal op het autodek aangekomen, valt de grote open ruimte direct op. Ondanks dat er nog allerlei steigers en materiaal op het autodek staan, zie je onmiskenbaar het voordeel van de dekhoogte van 4,5 m over vrijwel de volle breedte van het autodek.

Foto 2

Op de schepen zijn nu vooral veel onderaannemers van de werf bezig met trekken van kabels, aansluiten van schakelkasten (Be Sea/Barillec), aanbrengen van isolatiemateriaal en aftimmeren van de diverse ruimten (ICF) en je ziet dat er iedere dag voortgang wordt gemaakt.

In de machinekamers is inmiddels de gasboiler geplaatst en is men druk bezig met het monteren van de uitlaatsystemen. Naast het bepalen van de technisch en praktisch meest optimale routing en positionering van uitlaatleidingen, dempers, warmtewisselaars e.d. moet ook rekening worden gehouden met de verschillende veiligheidsafstanden rondom de uitlaten. Met behulp van een 3d-ontwerp van het schip is gelukkig al een goed beeld te krijgen hoe de inrichting gaat worden, maar toch zie je vaak in de praktijk pas hoe een systeem zich tot de ruimte verhoudt.

Op woensdagmorgen was ik samen met Matthieu en Klasse aanwezig bij de druktestafname van een deel van het koelwaterleidingsysteem. Prachtig gelast leidingwerk, dus weinig zorg dat dit systeem niet dicht zou zijn, maar grappig was de bijzondere drukmeter met wel heel creatieve schaalverdeling.

Foto3

Foto4

Dergelijke ‘taalfoutjes’ kom je in Vietnam vaker tegen. Zo hing er in een hotel een mooie kerstgroet: “Merry Chirtmas”.

In Nederland zijn we ondertussen druk bezig met de aanpassingen van de veerinrichtingen. De nieuwe schepen moeten straks ook geschikt zijn om in Harlingen en op Vlieland en Terschelling af te meren. Bijzondere aandacht had ik dan ook voor de afmeervoorzieningen op de nieuwe schepen. Deze waren op beide schepen al grotendeels aangebracht en zullen in Nederland pas gemaakt worden.

Foto6

Foto: Stopblok constructie Harlingen

Foto7

Foto: Stopblok constructie Vlieland+Terschelling

In de salons worden steeds meer en duidelijker de contouren van het interieur zichtbaar. De specifieke lijnen van plafonds, wanden en indeling van de verschillende ruimten komen steeds beter in beeld. Hier en daar is de definitieve aftimmering al zichtbaar. Ondanks dat de ramen nog zijn afgeplakt, valt op hoe ruimtelijk en open de salons worden.

Op het bovendek is inmiddels het railingwerk aangebracht. De fundatieplaten voor de banken zijn op het bovendek geplaatst. Ook de uitsparingen voor de verlichting zijn in het dek gemaakt. Het dek is nu nog vooral in gebruik als open werkplaats, maar je kunt je hier al een goede voorstelling maken van het mooie uitzicht dat passagiers straks hebben over het werelderfgoed de Waddenzee.

Na een intensief en nuttig bezoek aan Vietnam, reisden we op 23 december geladen met veel positieve indrukken over de nieuwe schepen weer terug naar Nederland.

 

Vorig artikel

Fijne feestdagen en een gelukkig 2018

Volgend artikel

De Doeksen-kleuren worden aangebracht

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021