De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    ✕

    Monsterklus!

    Achtergrond, Actualiteit

    Monsterklus!

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 13 september 2019

    “Wanneer kunnen we weer een update verwachten?” Die vraag werd ons de laatste weken al eens gesteld. Want eind juli meldden we dat het bouwteam helemaal gesettled was, onderaannemers aangeschakeld en dat tijdens de bouwvak doorgewerkt zou worden aan het vervangen van de vloeren.

    Helaas is dat laatste maar ten dele gelukt. Tijdens de bouwvak kregen we te maken met een hittegolf, waardoor de verwerkingstemperatuur van de specie te hoog was en het werken onmogelijk (er zijn in die periode temperaturen aan boord gemeten van 45-50 graden C). Ook tijdens de tweede hittegolf eind augustus was dit aan de orde, waardoor ca. twee weken nagenoeg niet gewerkt kon worden aan het aanbrengen van de nieuwe vloerlagen.

    De (vertraagde) vloerreparatie verstoort ook alle andere werkzaamheden, immers: een timmerman of elektromonteur kan zijn werk niet afmaken op plaatsen waar aan de vloeren wordt gewerkt. Het vergt dus heel veel inspanning om een creatieve planning te maken en alle benodigde werkzaamheden zo goed mogelijk doorgang te laten vinden.

    Een ander onderdeel dat veel tijd en arbeid vergt, is het elektrische systeem. Het is niet zo dat er heel veel hardware ontbreekt, maar nagenoeg alle systemen (van simpel tot complex) moesten eerst worden geïnventariseerd en aan boord worden doorgemeten en aangesloten. Vooral het inventariseren en het eigen maken van de architectuur van de e-installatie door Nederlandse elektrotechnische installatiebureaus heeft erg veel tijd gekost. Dankzij het tijdig aantrekken van een elektrische projectengineer, in combinatie met onze vaste onderhoudsleverancier op elektrotechnisch gebied hebben wij het elektrische installatiewerk nu goed onder controle. Het afmaken van het leidingwerk en werktuigbouw is veel werk, maar ligt op schema.

    Al met al een enorme klus die ook vele stressvolle en moeilijke fases kent, maar wel een project waar de directie en het bouwteam nog steeds enthousiast van worden. We hebben ons omringd met een hecht en vast team van goede onderleveranciers uit de Noordelijke regio, waarmee we deze projecten tot een succes gaan maken. Wordt vervolgd!

    Hieronder een paar recente foto’s van de Willem Barentsz. De luchtfoto hierboven is gemaakt door Joachim de Ruijter.

    De purserbalie (aan het plafond designlampen)
    De purserbalie (aan het plafond designlampen)
    Het zonnedek: de banken staan gericht naar de zee
    Het zonnedek: de banken staan gericht naar de zee
    Hal met tableau met schilderingen die zijn ontworpen door eilander basisschoolleerlingen, aangevuld met tekeningen door de Harlinger Aardewerkfabriek
    Horecabuffet, waarin witte tegels van Harlinger aardewerk zijn verwerkt
    Het autodek (geen verschillende hoogtes meer of hangdekken. HiervanEdgar gaan twee liften)

    Vorig artikel

    We zitten weer in de opbouwfase!

    Volgend artikel

    Nieuwe schepen vanaf april 2020 in de vaart

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021