De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Modelvaren

    Achtergrond, Techniek

    Modelvaren

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 29 december 2016

    Wanneer de nieuwe schepen straks in de dienstregeling varen, moeten we er zeker van zijn dat ze de benodigde snelheid kunnen halen. Ook maximaal beladen, in zowel diep als ondiep water. Maar hoe kun je dat op voorhand testen? Antwoord: je bouwt een model.

    Voor de proeven werd een model op schaal gemaakt (1:36) van koolstofvezelmateriaal. Voor de voortstuwing werd het model voorzien van een trekkende inrichting, bestaande uit een elektromotor, een sleeplijn en een netwerk van katrollen.

    In september werden hiermee proeven uitgevoerd door BMT Nigel Gee en Seaspeed Marine Consulting Limited in geavanceerde testcentra in het Verenigd Koninkrijk. De proeven voor ondiep water werden in Oxfordshire geEdgar, in een bassin  van 54 meter lang, 28 meter breed en een variabele diepte. De diepwaterproeven werden uitgevoerd in Gosport, in een bassin van 270 meter lang, 12,2 meter breed en 5,5 meter diep.

    In beide bassins werd het model vervolgens getest op verschillende waterdieptes en bij verschillende belading. Sensoren verrichtten voortdurend metingen en camera’s namen het gehele proces op. De conclusies waren bevredigend: bij een vermogen van 2 x 1385 kW, zowel in ondiep als diep water, werd de dienstsnelheid van 14 knopen met gemak behaald, zelfs met zware (maximale) belading. In ondiep water werden de volgende golfhoogtes gemeten: 270 mm bij 13.1 knopen (ca. 24 km/uur), 389 mm bij 14.2 knopen (ca. 26 km/uur) en 564 mm bij 15.5 knopen (ca. 28 km/uur). Een uitstekend resultaat, want op onze drukke route met veel pleziervaart is het belangrijk om zo weinig mogelijk hinderlijke golven te maken.

    figure-1-bmt-70m-shallow-water-catamaran-scale-model-hull

    Vorig artikel

    LNG-tanks in aanbouw

    Volgend artikel

    Accommodatieblokken 33 en 34

    Nieuwste berichten

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Archief

    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021