De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Meubilair gecoat, horecaplein bijna klaar

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    Meubilair gecoat, horecaplein bijna klaar

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 17 september 2018

    De afgelopen periode is er door omstandigheden weinig voortgang geboekt met het afbouwen van onze schepen.  Deze periode is nu gelukkig ten einde en als bouwbegeleiders zijn we erg blij dat de werkzaamheden weer opgestart zijn. Alles is erop gericht om de verdere voortgang van het project zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit vergt een flinke gezamenlijk inspanning van de werf en ons team in Vietnam.

    Goederen en apparatuur waar we lang op hebben moeten wachten worden nu geleverd. Veel spullen zijn al binnen, een aantal zaken is nog onderweg en het is bekend wanneer deze op de werf verwacht kunnen worden. Voor de werf is deze informatie van belang om een efficiënte planning voor de resterende werkzaamheden te kunnen maken. Het aantal arbeiders op de vloer neemt flink toe en er komen weer dingen tot stand.

    De door de werf gemaakte frames voor het meubilair worden nu in fases voorzien van een zwarte poedercoat. Wanneer een partij materiaal terug komt van de poedercoater wordt meteen de volgende partij onbehandeld materiaal meegenomen om te coaten.

    20180905_084304

    Op beide schepen zijn op het dek achter het stuurhuis de bevestigingsbeugels voor de zonnepanelen aangebracht. Het middengedeelte blijft vrij, want daar zit het dakraam van de bar.

    20180905_091455

    De buitendekken worden gereed gemaakt voor het aanbrengen van de rubber mortel vloer. Deze vloer moet door specialisten van de leverancier, Bolidt, worden aangebracht.

    20180905_091038

    Willem Barentsz

    Het ‘horecaplein’ is grotendeels gereed. De vloer ligt erin en het meubilair staat. Een deel van de apparatuur is al ingebouwd. De koel- en vriescellen zijn geplaatst.

    Het blijft nog even een verrassing hoe het geheel er uiteindelijk uit zal komen te zien, omdat alles wat is geplaatst en geïnstalleerd aan het zicht wordt onttrokken door de beschermende maatregelen. Overal wordt nog gewerkt, waardoor de kans op beschadigingen groot is; goed inpakken dus, is het devies.

    20180912_142352

    In het stuurhuis van de ‘Willem Barentsz’ zijn de navigatieconsoles en de console voor de machinist geplaatst. De meeste apparatuur is al in de consoles ingebouwd. Ook hier geldt dat alles zeer goed beschermd moet worden; de consoles worden afgedekt met stofhoezen, waarna er stevige houten kisten omheen getimmerd worden.

    De consoles moeten nog worden aangesloten, alle kabels daarvoor zijn getrokken en liggen in de technische ruimte direct onder het stuurhuis.

     

    Willem de Vlamingh

    Met de ervaringen opgeEdgar op de ‘Willem Barentsz’ verliep het plaatsen van de motoren op de ‘Willem de Vlamingh’ merkbaar soepeler en vlotter. De werkwijze is bekend en deze keer was het niet nodig om het hijsframe aan te passen. Hoe ging het ook alweer?

    De motor wordt met kettingtakels in een hijsframe gehangen. Frame met motor wordt als geheel aan dek gehesen en met behulp van een railsysteem boven het machinekamerluik gemanoeuvreerd. Vanuit die positie kan de motor naar beneden getakeld worden. Eenmaal ‘geland’ in de machinekamer wordt de motor nog een stuk naar achteren getrokken, ook door gebruik te maken van een railsysteem.

    De motoren zien er weliswaar robuust uit, toch is dit een klus die met beleid moet worden uitgevoerd, om te voorkomen dat er onderdelen beschadigen. Het past allemaal precies, er is weinig ruimte en er zitten veel kwetsbare onderdelen op de motoren.

    20180907_085757

    20180910_084348

     

    Vorig artikel

    Voor 87% gereed!

    Volgend artikel

    Leidingsystemen gelast en proefopstelling interieur

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021