De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Medewerkers Doeksen maken kennis met nieuwe schepen

    Achtergrond, Actualiteit

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 26 november 2019

    Op 5, 6 en 7 november brachten de medewerkers van De Nieuwe Schepen Van Doeksen een eerste bezoek aan Nesta in Harlingen, waar de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh nu liggen voor de afbouw. Voor veel kantoor- en horecamedewerkers was dit de eerste echte kennismaking met de nieuwe LNG-catamarans. Varend personeel was deels al ingezet tijdens de werkzaamheden aan boord en had vaak al eerder een kijkje kunnen nemen. De medewerkers werden in groepen rondgeleid door de bouwbegeleiders.

    “Kijk, daar koelcellen, dat is super handig!” wijst één van de horecamedewerkers verrast als we over het autodek lopen. Ook is men even later lovend over de open keukens, de professionele spoelkeuken en de ruime koel-, vries- en voorraadruimtes aan boord. Door het verwerken van praktische input in het uiteindelijke ontwerp, zijn veel verbeteringen ten opzichte van de huidige werkplekken doorgevoerd.

    “De grootste verandering is straks voor de machinisten,” vertelt Jaap Ruige, één van de kapiteins die tijdens de bouw ook een aantal malen in Vietnam is geweest en nu actief betrokken is bij de afbouw. “Voor hen wijzigt straks het meest in hun werkzaamheden. Bovendien zitten ze niet meer beneden in de machinekamer tijdens de reis, maar boven, in het stuurhuis waar zij “real time” beschikking hebben over alle relevante technische data van het schip. Daarnaast kan de machinist door middel van camera’s alle technische ruimtes op afstand nauwkeurig in de gaten houden, net als op de huidige sneldiensten.”

    Andere zaken die de Doeksencollega’s opvallen, zijn de werkboot, die op deze schepen in een aparte ruimte en dus overdekt staat opgesteld, de indrukwekkende technische ruimtes voor het bunkeren  van de LNG en de bijbehorende veiligheidsmaatregelen, zoals douches en sprinklers.

     “Wat een ruimte! Het lijkt wel of deze schepen veel groter zijn dan de Friesland!” Jaap knikt: een meter langer en een meter breder. Op het autodek  zijn geen hangdekken meer, zodat alles veel ruimtelijker oogt en ook de salons zijn ruimtelijker ingericht. “Zoveel ramen, práchtig!”

    “Na een periode van slopen en opruimen zijn we nu aanbeland bij de fase waarin de vloeren er voor een groot deel weer in liggen,” vertelt Paul Melles, directeur van De Nieuwe Schepen Van Doeksen. “We zijn weer aan het opbouwen en dat is ook voor ons personeel een mooi moment om alles te bekijken. We kunnen nu laten zien waarop we zo trots zijn!”

    Aan de enthousiaste reacties van de medewerkers te merken heeft men zin in het werken op de nieuwe werkplek. Melles: “Maar zover is het natuurlijk nog niet. Eerst moet er nog heel veel gebeuren aan boord. In december wordt het meubilair geplaatst, dan ziet het er allemaal weer heel anders uit. Ook het in bedrijf stellen van de schepen heeft nog veel voeten in aarde. Het varen op LNG brengt allerlei nieuwe procedures met zich mee. We willen onze medewerkers ruim de tijd geven om zich dit eigen te maken. En het in werking stellen van de LNG-motoren wordt volledig begeleid door een deskundig team van motorenproducent MTU / Rolls Royce.”

    De medewerkers van De Nieuwe Schepen Van Doeksen zijn nu dus allemaal al aan boord geweest. Komen er ook nog kijkdagen voor andere belangstellenden? “Het is inderdaad de bedoeling om zo’n bezoekmoment te organiseren voor inwoners van Vlieland, Terschelling en Harlingen. Maar hiervoor graag nog even geduld!” lacht Paul Melles.

    Autodek
    Bovensalon
    Kijkje in het stuurhuis
    Purserdesk in de centrale hal
    Tegeltableau van Harlinger Aardewerk
    Horecaplein met moderne apparatuur en designlampen

    Vorig artikel

    Nieuwe schepen vanaf april 2020 in de vaart

    Volgend artikel

    Vanuit de lucht

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021