De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Warmte terugwinning

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen 25 september 2019

    “Eigenlijk is het jammer, dat we niets doen met de warmte die via de scheepsschoorsteen naar buiten verdwijnt. Kunnen we die niet beter benutten?” Onze nieuwe schepen worden voorzien van tal van milieusparende maatregelen en slimme toepassingen op energiegebied. Het was dus helemaal niet vreemd dat we op zoek gingen naar een toepassing die ook de restwarmte kon benutten.

    In de firma ORCAN Energy, de fabrikant van de de ePack warmteterugwininstallaties, vonden we een goede partner. Want wat doet de ORCAN ePack?

    Zonder al te veel te vervallen in technisch jargon, werken de warmteterugwininstallaties als volgt. De restwarmte van het motorkoelwater en van de uitlaatgassen, wordt nu niet weg gekoeld of uitgestoten, maar benut. Met deze restwarmte wordt een werkingsvloeistof met een heel laag kookpunt in oververhitte toestand gebracht. Vervolgens expandeert deze werkingsvloeistof in een schroefcompressor, die omgekeerd werkt en een generator aandrijft. Zo wordt elektrisch vermogen opgewekt: zo’n 120 KW per schip bij vol vermogen van de voortstuwingsmotoren. Dit vermogen wordt opgeslagen in accu’s en in de havens benut voor aandrijving van de boegschroeven. Dit betekent een aanzienlijke vermindering van brandstofgebruik én schadelijke uitstoot. Onze toch al efficiënte nieuwe schepen worden hierdoor nog efficiënter en milieuvriendelijker.

    Concreet: Dit systeem voor restwarmteterugwinning dekt de volledige energievraag voor het aandrijven van de boegschroeven tijdens het manoeuvreren in de haven. Het resultaat is dat het gebruik van de twee ePacks een jaarlijkse CO2-reductie betekent van 318 ton voor elk – een besparing van 260.000 liter brandstof en 462.600 kWh per jaar.

    Helemaal nieuw is deze techniek niet. Hij werd al benut in landinstallaties zoals de kas en tuinbouw.  Nieuw is wél dat deze techniek nu ook beschikbaar is voor toepassing op schepen als de onze. We zijn daar blij om en hebben de  kans direct gegrepen deze techniek te implementeren. Voor een kwetsbaar gebied als de Waddenzee is het belangrijk dat de nieuwe schepen op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier gaan varen. Door het gebruik van deze ORCAN ePacks halen we energie uit restwarmte en verminderen daarmee het brandstofgebruik én de uitstoot van schadelijke emissies. Weer een mooie stap in de ‘groene’ richting!

    P.s. Ook de internationale vakpers pikte dit nieuws op. Een paar artikelen:

    • http://www.maritimejournal.com/news101/power-and-propulsion/dutch-ferries-are-an-international-effort
    • http://www.seereisenportal.de/news/2017/maerz/orcan-energy-liefert-an-reederei-doeksen-systeme-zur-abwaermenutzung/
    • https://www.rivieramm.com/opinion/harvesting-waste-heat-on-the-wadden-sea-54866
    ORCAN ePack warmteterugwininstallatie

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021