De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    ✕

    LNG

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen 8 december 2016

    Wat is LNG

    Simpel gezegd wordt aardgas (methaan) ontEdgar van stoffen die kunnen bevriezen (voornamelijk water en CO2). Vervolgens wordt het afgekoeld tot een temperatuur van -162°C, waardoor het 600 maal in volume afneemt. Zo ontstaat een zeer compacte, schone brandstof: Liquefied Natural Gas (LNG).

    WAAROM KIEST De Nieuwe Schepen Van Doeksen VOOR LNG?

    Voordat we tot het besluit kwamen om voor LNG te kiezen, werd er vanzelfsprekend uitgebreid onderzoek geEdgar. We zijn hier al in 2003 mee gestart. In de afgelopen jaren deden we in diverse samenwerkingsverbanden research. Met Damen Shipyard Gorinchem, de Gemeente Terschelling en Rijkswaterstaat kwamen we onder de vlag van iTransfer (Innovative Transport Solutions for Fjords, Estuaries and Rivers) en de Stichting Innovatie Binnenvaart (SIB) tot een visie voor een veerboot die zo weinig mogelijk impact heeft op de natuurlijke omgeving.

    Uit ons onderzoek bleek dat voor ons specifieke vaarprofiel single fuel LNG en mechanische voortstuwing in combinatie met energieopslag en warmte terugwinning het meest efficiënte platform vormde. LNG of aardgas in het algemeen wordt voor de komende 30 jaar gezien als de schoonste transitiebrandstof in de overgang van het fossiele tijdperk naar het 100% fossiel vrije tijdperk. Tegen die tijd zullen ook de Waddenveren waarschijnlijk 100% elektrisch worden voortgestuwd. 

    Minder uitstoot
    Het schone aspect is uitermate belangrijk. Varen op LNG betekent substantieel minder uitstoot van fijnstof, SOx en NOx (zwavel- en stikstofoxide). Ook de uitstoot met CO2 wordt met 11% verminderd. Als op termijn Bio LNG commercieel beschikbaar komt, kan zelfs tot 80% CO2 bespaard worden, zonder dat de installatie aan boord daarvoor hoeft te worden aangepast.

    Schonere motoren
    LNG geeft niet alleen minder uitstoot: het is ook schoner voor de motor. In de praktijk blijkt dat een LNG-motor minder onderhoud nodig heeft dan een dieselmotor. Systemen als ad-blue of SOx-scrubbers zijn overbodig. Dit scheelt veel geld.

    Compact
    Omdat Vlieland en Terschelling van alle Nederlandse Waddeneilanden het verste uit de kust liggen, is het feit dat LNG een zeer compacte brandstof is, een groot voordeel: de actieradius van een schip op LNG is aanmerkelijk groter dan dat van een schip op bijvoorbeeld CNG. De compactheid heeft ook een positieve invloed op vervoer en opslag.

    Veilig
    LNG wordt vloeibaar bij temperaturen van rond de -162°C. LNG is dus een cryogene stof: een stof met een extreem lage temperatuur. LNG is daarnaast kleurloos, geurloos, niet brandbaar of giftig. De LNG in de opslagtanks is inert en kan dus niet ontploffen en niet branden. Aardgas of methaan is lichter dan lucht en stijgt bij een eventuele lekkage dus op. Dit in tegenstelling tot LPG, dat zwaarder is dan lucht en bij een lekkage naar beneden zakt en zich kan ophopen tot een gevaarlijk explosief mengsel. Zodra LNG vrijkomt in de buitenlucht en gasvormig wordt (aardgas), is het in combinatie met de aanwezige zuurstof wel brandbaar. Het klinkt vreemd maar aardgas ontbrandt ook moeilijk. Pas bij een specifieke verhouding met zuurstof en bij een specifieke temperatuur ontbrandt LNG. Alle ruimtes aan boord waar aardgas voorkomt, zijn beveiligd met dubbelwandige leidingen, gasdetectors en worden continu geventileerd.

    Beschikbaar
    Voor de aanvoer van LNG naar de twee veerboten volstaat de inzet van LNG-tankwagens vanuit de terminals in Zeebrugge, Rotterdam of Eemshaven/ de beschikbaarheid van LNG is in de afgelopen jaren sterk verbeterd.

    Inspelen op strenge milieueisen
    De milieueisen voor de transportsector worden steeds strenger. Zowel voor het wegverkeer als de scheepvaart scherpt de overheid de normen voor uitstoot aan. LNG voldoet aan deze strenge normen en is het daarom een goed alternatief.

    Investeren in LNG is de moeite waard
    De prijs van diesel en benzine is de laatste jaren flink gestegen. Dit werkt uiteraard direct door op de brandstofkosten. De prijs van LNG stijgt minder hard en is stabieler. Hierdoor zijn de extra investeringen van varen op LNG beter terug te verdienen.  Ook is LNG minder schaars dan olie, diesel en benzine. Bovendien wordt LNG in verschillende landen geproduceerd, hierdoor zijn de prijs en het aanbod minder afhankelijk van de lokale (politieke) sfeer.

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021