De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Leidingsystemen gelast en proefopstelling interieur

    Actualiteit, Techniek

    Leidingsystemen gelast en proefopstelling interieur

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 12 oktober 2018

    Naarmate meer materialen binnenkomen, kunnen er meer mensen aan de slag om alles te monteren en installeren. De afgelopen week waren per schip ca. 160 mensen aan het werk, de komende weken zal dit nog verder toenemen.

    Een aantal voorbeelden van de werkzaamheden die nu plaatsvinden:

    Diverse leidingsystemen voor koelwater en LNG worden gelast.

    20181005_133505-min

    De roldeur van de ruimte voor de vuilcontainers op het autodek wordt geïnstalleerd.

    De oplegpunten voor de voetgangersbruggen zijn in de werkplaats gemaakt en worden met bouten aan het schip bevestigd. Nadat gecontroleerd is of alles netjes past, wordt de ‘bak’ weer verwijderd om geschilderd te worden. Daarna vindt de definitieve montage plaats.

    1

    Interieur

    De werf heeft een proefopstelling van een bankje en een tafel gemaakt, waarbij vooral aandacht is voor de afwerking van het meubilair en de stoffering. Dit geeft een mooie indruk van hoe het geheel er straks komt uit te zien.  Voor de kussens is de definitieve stoffering gebruikt. De raamstijlen hebben nog niet de uiteindelijke kleur.

    20180920_094331-min

    Elders in het schip worden de panorama ramen aan de achterzijde ‘aangekleed’.

    Boegdeur op eigen kracht
    Tot voor kort werden de boegdeuren van beide schepen met de kraan in de hal geopend. Met behulp van tijdelijke stutten werd de deur in geopende positie gehouden, om de schepen aan de voorzijde toegankelijk te houden. Het openen en sluiten van de boegdeur gebeurt hydraulisch. De hydraulische leidingen waren al door de werf gemonteerd. Het wachten was nog op de levering van de hydraulische power packs, cilinders en componenten, waarmee alles tot een werkende installatie is samengebouwd.

    2

    Alvorens de installatie in bedrijf kon worden genomen, moest al het leidingwerk langdurig gespoeld worden met hete olie om alle verontreinigingen te verwijderen. Hiervoor werd een speciale spoelinstallatie gebruikt, die naast het schip werd gezet en door slangen met het leidingwerk werd verbonden. Met speciale meetapparatuur werd bepaald of het systeem schoon genoeg was; er werd net zolang gespoeld als nodig was om de vereiste waarde te bereiken.

    En toen volgde het spannende moment dat de installatie werd getest en boegdeur voor de allereerste keer op ‘eigen kracht’ werd geopend en gesloten! De primeur was voor de ‘Willem de Vlamingh’ waar als eerste een stukje van het schip ‘tot leven’ is gekomen.

    Benieuwd hoe dit ging? Onze bouwbegeleider Ingmar Holterman maakte van dit bijzondere moment een filmpje.

    Nadat de testen waren afgerond, is het nu tijd om het laatste schilderwerk af te maken:

    20181005_133618-min

    Vorig artikel

    Meubilair gecoat, horecaplein bijna klaar

    Volgend artikel

    De ankers liggen klaar

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021