De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Hulpmotorunits geplaatst

    Achtergrond, Actualiteit

    Hulpmotorunits geplaatst

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 29 november 2017

    Update t/m Week  47 2017

    Inmiddels zijn alle ramen geplaatst op beide schepen en nadat de kit waarmee ze bevestigd zijn enkele weken was uitgehard, werden ze getest op waterdichtheid door middel van een eenvoudige hose test.

    De activiteiten op alle fronten op het schip nemen toe, nu er meer materiaal binnenkomt en op de schepen geplaatst wordt. Ook ’s avonds en in de weekenden wordt vaker en door meerdere afdelingen doorgewerkt en voor de bouwbegeleiding houdt dit in, dat we af en toe een avond of weekenddag moeten werken.

    Vorig weekend werden eerst op Hull 388 (Willem de Vlamingh) de hulpmotorunits geplaatst. Hulpmotorunits zijn in dit geval kleine gasmotoren met daaraan een generator gekoppeld. Deze units zorgen voor de stroomvoorziening aan boord. Door middel van zware takels worden de units via een luik in het autodek in de bakboord of stuurboord machinekamer gehesen.

    Daarna worden ze stukje bij beetje met takels naar hun plek voorin één van de machinekamers gemanoeuvreerd. De werkzaamheden vergen veel geduld en worden vanwege de krappe ruimte waarin gewerkt moet worden zeer precies uitgevoerd. Inmiddels zijn ook de hulpmotorunits op de Willem Barentsz geplaatst.

    In de salon is een begin gemaakt met het aanleggen van de flexibele mortel ondervloeren. Eerst worden de vloeren in een aluminium primer gezet en vervolgens worden de vloeren gegoten. De vloeren worden in delen gelegd en van tevoren wordt precies met houten vulstukken de hoogte van de gewenste vloer afgezet, waarbij de houten vulstukken worden vastgekit. Als de gietvloer een beetje is opgedroogd, wordt met aluminium reilatten de vloer geëgaliseerd.

    Na uitharding worden de houten vulstukken verwijderd  en worden de vloeren ter bescherming met stevige kleden bedekt.

    Aan het interieur wordt ook hard doorgewerkt. Van speciale lichtgewicht honeycomb panelen worden de diverse wanden opgetrokken. Deze panelen hebben een honingraad structuur van flinterdun aluminium, wat ze heel sterk maakt. Als je de achterkant van zo’n paneel op een speciale manier inkeept, kun je het makkelijk buigen en zo mooie ronde vormen creëren.

    Maar de wanden van het interieur bestaan niet alleen uit strakke panelen. In het ontwerp van Vripack zijn ook andere vormen waar te nemen.

    Bakboord voorin staat een grote box, de garbage chute,  waarin later het afval vanaf het salondek gescheiden gedumpt kan worden in vuilcontainers in een aparte ruimte op het autodek:

    Het horecaplein wordt uitgerust met honderden lampen en daarvoor zijn evenveel kabels nodig. Een speciaal verstevigd plafond wordt op het ogenblik geconstrueerd.

    Niet alle panelen en plafonds in de salons kunnen nu al aangebracht worden, omdat er overal nog gewerkt wordt aan leidingsystemen en elektriciteitskabels.

    Verschillende plekken op de schepen worden in de verf gezet. Eerst wordt het aluminium glad geslepen en geschuurd, vervolgens schoongemaakt en dan in een eerste laag primer gezet. Daarna geplamuurd en geschuurd en daarna volgt de  tweede laag en tot slot de derde en tevens de laatste laag. Op de artist impressions van de schepen is te zien welke kleuren worden aangebracht. Voor het meerdek stuurboord achter is dit wit en antraciet.

    De bouwbegeleiders worden bij al deze verschillende componenten in de bouwfase gevraagd om inspecties te doen. Na goedkeuring worden papieren afgetekend en kan de werf verder met de volgende fase.

    Vorig artikel

    Interieur: ambachtelijke tegeltableaus

    Volgend artikel

    Fijne feestdagen en een gelukkig 2018

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021