In week 19 werd op de Willem de Vlamingh (Hull 388) het bakboord gedeelte van unit 21 geplaatst.
In deze sectie bevinden zich de entrees van de thrusterkamer, schakelbordruimte, machinekamer en de opgang vanaf het autodek naar de salondek.
In deze sectie zit een grote uitsparing waarin straks de werkboot van het schip komt te staan. Deze ruimte wordt met een grote deur afgesloten zodat er geen buiswater of regenwater in de ruimte kan komen.
Strategic Marine heeft speciaal een uitschuifbare kraan voor in het schip laten maken om deze man overboord-/werkboot naast het schip te water te laten en weer in het schip te hijsen:
In de roestvrijstaal afdeling van de werf werden vier zeewater inlaatfilters voor het brandblussysteem getest. Gedurende 24 uur bij een waterdruk van 3,5 bar (3500 hectopascal) werden deze filters gecontroleerd op lekkage en deformatie. Alles werd door een Lloyds surveyor en ons goed bevonden en dus kunnen de filters in de schepen geplaatst worden.
In de small component afdeling stapelen de onderdelen zich op trappen, ladders, luikhoofden, deuren, deurframes, radarscannerplateaus etc. Alles wordt hier zeer precies gefabriceerd volgens gedetailleerde tekeningen.
Door een speciaal bedrijf werden de lassen van de huiddoorvoeren van het bilgesysteem getest. Het bilgesysteem is een leidingsysteem met dompelpompen dat schoon condenswater uit verschillende ruimtes overboord pompt. Het betreft hier schoon water dat geen schade aan het milieu aanricht. Uit ruimtes waar machines staan opgesteld, mag het condenswater niet overboord gepompt worden. Dit water wordt in een speciale tank gepompt. De lassen worden eerst met een rode, penetrerende verf ingespoten en vervolgens na 15 minuten intrekken schoongemaakt. Daarna spuit men witte verf over de rode verf heen.
Als er zich (haar) scheurtjes in de las bevinden, zal de witte verf ook in deze scheurtjes terecht komen en reageren met de nog natte, rode verf in de scheurtjes wat een roze kleur geeft en dus duidt op een slechte las. Als dit het geval is wordt dit direct gerepareerd. In ons geval was dit gelukkig niet nodig.
Zoals vermeld hebben de schepen eerder al de volledige lengte bereikt en vorige week werden de hoogste units geplaatst (units 42 met daarin het stuurhuis). We krijgen nu goed een indruk van de afmetingen van de schepen.
Aan het achterschip wordt de inham gemaakt waar de autobruggen van de eilanden op komen te rusten.
Op en achter het stuurhuis is men bezig met de verbinding tussen unit 41 en 42. De verwachting is dat alle units eind mei op de schepen staan.