De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Drukte op afdeling ‘small components’

Achtergrond, Actualiteit, Techniek

Drukte op afdeling ‘small components’

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 19 april 2017

We zitten in een periode dat er erg veel afnames en inspecties plaatsvinden. Dit kan binnengekomen goederen of materialen betreffen, maar meestal is er weer een stukje schip gereed. Tot voor kort werden de bouwbegeleiders voor dergelijke inspecties op ad-hoc basis uitgenodigd. Door de toename van het aantal inspectie-uitnodigingen van veel verschillende partijen, wordt dit inmiddels centraal gemanaged, waardoor dubbele afspraken worden voorkomen en er efficiënter gewerkt kan worden.

20170403_081425

afbeelding

Nadat de afgelopen weken diverse blokken omhoog gebracht zijn, is de werf nu druk om deze netjes met elkaar te verbinden en af te werken. Aan de mankracht ligt het niet; momenteel ca. 370 man op de vloer. Er wordt flink doorgebouwd aan units 11 van beide schepen. Dit zijn de units waar de machinekamers en voortstuwingsruimten (azimuth thrusters) in komen. De kielplaten zijn deels opgesteld en je ziet nu de sterk oplopende kiel lijn. Als de azimuth thrusters zijn gemonteerd, zullen deze niet onder het schip uitsteken. Zoals bij de eerdere rompsecties worden deze units ter plekke opgebouwd. De spanten worden op de vloer voor gefabriceerd en daarna geplaatst.20170406_142947

Er is een aanvang gemaakt met het fabriceren van units 21 en 31, deze komen bovenop unit 11, zodra de units 11 zover gevorderd zijn dat de bovenliggende units gedragen kunnen. Voor units 21 en 31 liggen grote stapels voorbewerkt en voor-geassembleerd materiaal gereed; naar verwachting zullen deze units snel groeien.

Dit wordt het achterste gedeelte van de salon, de ‘fun and view area’ met grote panorama ramen:

20170406_143013

Voor beide schepen worden voorbereidingen getroffen om de boegschroeven te plaatsen. De aan weerszijden van de boegschroef units worden ronde aluminium buizen gelast, deze vormen zo de boegschoeftunnels, die vervolgens als een geheel in schip worden getakeld.

20170403_081208

In SB romp van hull 387 is de chiller unit los op zijn fundatie geplaatst. De chiller is een vriesmachine en zorgt via een koud water systeem voor koude lucht in de accommodaties. Eerder waren grote gaten in de rompen gemaakt om de drinkwater en vuilwater tanks te plaatsen, via ditzelfde gat is ook de chiller naar binnen gebracht; het installeren en aansluiten zal later gebeuren.

Ondertussen wordt het steeds drukker in de afdeling ‘small components’. Deze afdeling doet z’n naam niet altijd eer aan; er worden weliswaar geen grote accommodatieblokken geproduceerd maar vrijwel alles wat in, op en aan de schepen komt te zitten en door de werf zelf gemaakt kan worden komt hier vandaan.

Enkele voorbeelden:

  • Machinekamer luiken waardoor de motoren in- uitgehesen kunnen worden
  • Railingen voor de buitendekken
  • Tankjes voor smeerolie
  • Fundaties en montage frames voor machines en apparatuur
  • Frames voor de zitelementen in de salons
  • Kabel doorvoeren door dekken en schotten
  • Trappen
Frames voor zitelementen in de salons
Frames voor zitelementen in de salons

Vorig artikel

Bezoek Paul Melles aan de werf

Volgend artikel

Het stuurhuis krijgt vorm

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021