De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Voorgeschiedenis

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen 21 februari 2017

    Voorgeschiedenis

    Al in 2003 is begonnen met onderzoek naar de mogelijkheden voor een duurzaam veerbootontwerp. De focus lag toen op het gebruik van aardgas als brandstof voor een voorstuwing van de nieuw te bouwen veerboot ms Vlieland. Het gebrek aan beschikbaarheid, infrastructuur, wet- en regelgeving en stimulering vanuit de overheden vormden op dat moment een te grote hindernis, waardoor het ms Vlieland nog traditioneel werd gebouwd.

    Hierbij is  overleg geweest met de Waddenvereniging. De vereniging maakte zich terecht zorgen over de milieueffecten van de scheepvaart over de wadden. De toxische emissies van gasolie na verbranding in de scheepsmotoren, de risico’s van olielozingen na een aanvaring of lekkage en de bodemberoering door schepen waren hierbij punten van aandacht. De Nieuwe Schepen Van Doeksen heeft daarom gezocht naar een oplossing die het hele spectrum van het scheepsontwerp bestrijkt om te komen tot een ultiem innovatief, veilig, betrouwbaar, klantvriendelijk en milieuvriendelijk veerconcept.

    Rompvorm en gewicht
    Tijdens het onderzoekstraject werd opnieuw duidelijk dat de rompvorm en het totale scheepsgewicht van een veerboot op de ondiepe Waddenzee van grote invloed zijn op grootte van het te installeren voortstuwingsvermogen en dus op het totale brandstofgebruik en op de uitstoot van verbrandingsemissies. Dit onderzoek bevestigde dat de catamaran-rompvorm de meest efficiënte rompvorm is op de ondiepe veerroutes. De geringere weerstand en het ontbreken van ballast biedt operationele efficiency. Bovendien biedt een catamaran een plezierig breed platform voor het autodek en de passagierssalons, maar nog belangrijker: een hogere veiligheid door ruim voldoende dekstabiliteit. Door vervolgens de constructie geheel in aluminium uit te voeren, wordt veel scheepsgewicht bespaard.

    Voordelen twee kleinere autoveren t.o.v. het huidige mammoetconcept

    • Eén schip kan als het moet 7 afvaarten doen i.p.v. 6 door de hogere gemiddelde vaarsnelheid en de kortere ‘turn-around’-tijd in de havens;
    • Een kortere vaartijd bij gelijkblijvend brandstofgebruik;
    • In het hoogseizoen kunnen met twee kleinere autoveerboten meer afvaarten worden gerealiseerd in de meest gewenste reisperiode ( 09.30-17.00 uur);
    • De vervoerscapaciteit kan beter worden afgestemd op de vervoersvraag
    • LNG als brandstof leidt tot substantieel minder uitstoot van schadelijke emissies;
    • Er kan met twee schepen een hogere redundantie geboden worden.

    Lees verder hoe we kwamen tot de keuze voor de werf.

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021