De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen 8 december 2016

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen is een familiebedrijf dat in 1908 werd opgericht door Maarten Veldkamp en zijn oudste zonen Math en Edgar. Zij verdienden hun brood met schelpen zuigen, bergen en slepen. In 1923 nam “Rederij Veenstra” de Friese Stoomvaart Maatschappij (FSM) over en de passagiersverbinding van en naar de waddeneilanden Vlieland en Terschelling. Door de jaren heen ontwikkelden ze efficiënte, multifunctionele schepen, met innovatieve ontwerpen.

    Vandaag de dag is De Nieuwe Schepen Van Doeksen onderdeel van holdingmaatschappij Koninklijke Veldman BV. De Nieuwe Schepen Van Doeksen heeft ca. 145 medewerkers (115 fte) in dienst en cateringbedrijf TSM Horeca BV 55 medewerkers (42 fte), verdeeld over de locaties Terschelling, Vlieland en Harlingen. Jaarlijks vervoert het bedrijf ca. 780.000 passagiers over de Waddenzee met haar  vloot van autoveerboten en snelle catamarans. Daarnaast beschikt de Rederij over een vrachtcatamaran. In 2014 werd de eerste concessie Waddenveren West  voor 15 jaar toegekend aan De Nieuwe Schepen Van Doeksen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

    Onorthodox
    De Nieuwe Schepen Van Doeksen is onorthodoxe oplossingen nooit uit de weg gegaan en heeft met behulp van de nieuwste technologieën gezocht naar manieren om meer snelheid, flexibiliteit, service en efficiency te bereiken. Ms Holland I (1931) was het snelste passagiersschip van haar klasse in Europa. Zeegaande sleepboot Holland (IV, 1951) was voorzien – (uniek in de wereld) – van een passagiersaccommodatie, om de efficiëntie te verbeteren. Doeksens ms Koegelwieck (1973) was buiten Noorwegen de eerste catamaran in Europa, die een snelle passagiersdienst uitvoerde. En Doeksens Noord-Nederland (2002) was de eerste Ro-Ro vrachtcatamaran in Europa. In 2005 introduceerde Doeksen de eerste catamaran autoveerboot het ms Vlieland. Met de introductie van dit efficiëntere dubbelrompsconcept kwam een einde aan de traditionele enkelromp autoveerboten.

    ‘Milieuvriendelijk handelen’ is één van de kernwaarden van het bedrijf en neemt een centrale positie in, in het operationele management van De Nieuwe Schepen Van Doeksen. In overeenstemming met onze missie, de vraag van de klant, de eisen van de aandeelhouder en de huidige concessie, onderzochten we  verschillende milieuvriendelijke voortstuwing methoden voor toekomstige veerboten. De keuze voor LNG als brandstof voor onze nieuwe veerboten was opnieuw een onorthodox besluit.

    In 2016 gaf De Nieuwe Schepen Van Doeksen de opdracht tot de bouw van twee identieke ropax-catamarans , op LNG. Beide veerschepen hebben autoveerboot ms Midsland (1974) inmiddels vervangen. De in gebruik name van de nieuwe schepen betekent een flinke kwaliteitsimpuls voor de vloot en de dienstverlening:

    • De nieuwe veerschepen zijn veel minder milieubelastend;
    • Er is meer autodekcapaciteit tijdens het meest gewenste reismoment;
    • De capaciteit kan flexibeler dus efficiënter afgestemd worden op de vraag.

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021