De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    ✕

    Kennistraject

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen 21 februari 2017

    MIWB / NHL en Maritieme Academie Harlingen

    Dit project is gericht op experimentele activiteiten en / of onderzoek en ontwikkeling en draagt bij aan de (beschikbaarheid van) kennis ten behoeve van de duurzame energietransitie in het Waddengebied. Het gaat om het eerste veerconcept op de Nederlandse Wadden dat deze technieken samenbrengt. Bij de realisatie van het project kunnen studenten en docenten van het Maritiem Instituut Willem Barentsz (MIWB / NHL) en de Maritieme Academie Harlingen kennis opdoen tijdens de engineering en bouw en deze vertalen naar lesstof voor nieuwe opleidingen met betrekking tot LNG-technologie voor schepen. Dit geeft de noordelijke maritieme opleidingen een voorsprong. Ook zal de benodigde kennis bij toeleveringsbedrijven worden opgebouwd en een impuls geven aan de werkgelegenheid in de regio. Omgekeerd zal het personeel van De Nieuwe Schepen Van Doeksen op het gebied van LNG-cursussen kunnen volgen aan het MIWB.


    Green Deal LNG en Energy Valley

    Er is landelijke interesse in het project van De Nieuwe Schepen Van Doeksen in het kader van de Green Deal LNG op de Rijn en de Wadden. De Green Deal LNG Rijn en Wadden beoogt een impuls te geven aan de inzet van schone, zuinige en stille LNG (Liquefied Natural Gas) voor zwaar transport (binnenvaart, zeevaart, visserij en trucks). Het doel is om voor 2020 als het gaat om de inzet van LNG een voldoende kritische massa te bereiken zodat het zich economisch rendabel verder kan ontwikkelen. Energy Valley, één van de actief betrokkenen bij deze Green deal, ziet Harlingen (naast Eemshaven) als het startpunt voor verdere uitrol van LNG als transportbrandstof in het waddengebied.

    Bij de juiste randvoorwaarden en geslaagde samenwerking is potentieel een (Nederlandse) markt te ontsluiten voor 2-3 miljoen ton LNG in 2030. Die betekent een reductie in CO2-emissie-equivalenten van ruim 1 Mton per jaar en voor fijnstof een reductie van 400 tot 600 ton per jaar.

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021