De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    De LNG-tanks zijn geplaatst

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    De LNG-tanks zijn geplaatst

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 25 september 2017

    Twee weken geleden kreeg hull 387 de naam “Willem Barentsz” en nu is ook hull 388 voorzien van haar naam “Willem de Vlamingh”.

    De Willem Barentsz is aan de voorkant nu geheel gesloten, want de 4000 kg wegende boegdeur is geplaatst.

    Foto 15-09-17 09 38 16

    Zoals te zien is op voorgaande foto’s worden steeds meer secties van de schepen in de verf – in dit geval primer – gezet. Dit is zeer specialistisch werk en door de werf wordt hier veel aandacht aan besteed.

    Voordat een verflaag wordt aangebracht, wordt een sectie of onderdeel ter inspectie aangeboden aan een vertegenwoordiger van de verfleverancier en aan de bouwbegeleiding voor een zogenaamde surface preparation check. Als beide partijen hun goedkeuring hebben gegeven, wordt het oppervlak nog een keer schoongemaakt en vervolgens wordt de verflaag aangebracht. Als de verf droog is, controleert de vertegenwoordiger van de verfleverancier elektronisch de laagdikte. Daarna wordt een laag geschuurd en schoongemaakt en weer ter inspectie aangeboden tot de laatste laag is aangebracht. Enkele deuren en luiken zijn al zo ver en worden na inspectie keurig ingepakt en opgeslagen totdat ze aan boord van de schepen geplaatst kunnen worden.

    Foto 15-09-17 14 57 24

    Voordat de verf op het onderwater schip aangebracht kan worden, moet men zeker weten of alle lassen waterdicht zijn. De lassen worden gecontroleerd middels een vacuümtest. De lassen worden ingespoten met zeepsop en daarna vacuüm getrokken.

    Als er dan een luchtbel in de zeepsop wordt geconstateerd, duidt dit op lekkage en wordt dat vervolgens gerepareerd en opnieuw gecontroleerd.

    De inspecties worden door de werf uitgevoerd en door een surveyor van Lloyd’s en een bouwbegeleider bijgewoond.

    Foto 14-09-17 09 23 03

    Afgelopen week werden de huidsecties van de BB en SB LNG-tankcompartimenten van de Willem Barentsz uitgenomen (deze huidsecties waren slechts gehecht) om de onlangs op de werf aangekomen LNG-tanks te plaatsen.

    Dit was even een spannend moment, want ondanks dat het nog maar gehecht is, wordt toch een groot deel van de constructie van het schip verwijderd. Hoewel het schip ter plaatse extra gestut wordt, is het altijd spannend of de sterkteberekeningen 100% kloppen. Gelukkig verliep alles volgens plan. De tank werd op een rijdende bok geplaatst en naast het gat in de romp gereden.

    Via een ingenieus rail- en glijsysteem werd de tank op zijn fundatie geplaatst (zie foto bovenaan).

    Nadat de tank op zijn plaats stond, werd alles afgedekt om beschadiging te voorkomen.

    Overal op de schepen is men druk met installatie van leidingwerk en bekabeling. In delen waar het leidingwerk en de bekabeling reeds geplaatst is, kunnen de wanden geplaatst worden:

    Foto 15-09-17 09 49 02

    Het plaatsen van de interieurwanden op de aluminium frames is een erg nauwgezette klus. Vooral waar de panelen tegen elkaar komen, komt heel precies zodat de naden niet zichtbaar zijn.

    Het interieur plaatmateriaal moet soms in rondingen gebogen worden en dat levert dan ook een fantastisch resultaat op. Zodra de panelen aangebracht zijn, worden ze beschermd met kunststof platen. Op dit  ogenblik worden voornamelijk in het horecagedeelte, de stilte ruimte en de ziekenboeg interieur panelen aangebracht.

    In de overige ruimtes is de werf bezig met het plaatsen van aluminium frames en de funderingsplaten van de tafels. Als deze platen op de vloer zijn gelast worden de tafelpoten gedemonteerd en gaan naar een bedrijf waar ze worden voorzien van een laag powdercoat:

    Foto 15-09-17 09 50 33

    Dus veel activiteiten in en om de schepen welke de komende tijd alleen maar toe zullen nemen wanneer meer onderaannemers aan het werk gaan om hun eigen specialistische apparatuur te plaatsen.

     

    Vorig artikel

    De eerste naam staat erop!

    Volgend artikel

    Verbeteringen op horeca-gebied

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021