De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    De eerste naam staat erop!

    Achtergrond, Actualiteit, Techniek

    De eerste naam staat erop!

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 12 september 2017

    Week 32-35

    De eerste naam staat erop!

    De beide schepen hebben door de werf een bouwnummer toegekend gekregen: H387 en H388. In de dagelijkse praktijk gebruiken wij ook deze bouwnummers om aan te geven over welk schip we praten. Wij hebben het nog steeds over ‘de 387’ en ‘de 388’ maar er komt een moment dat we spreken over ‘de Barentsz’ en ‘de Vlamingh’. Enige tijd geleden zijn de namen van de schepen bekend gemaakt en het is de eer aan H387 om als eerste de naam “opgespeld” te krijgen.

    Afbouw fase

    Het constructiewerk is grotendeels gereed en we zitten nu in de fase dat de schepen afgebouwd,  ingericht en uitgerust gaan worden. Aan de buitenkant is goed zichtbaar waar de eerste verflagen (grondverf) aangebracht worden:

    Er wordt alleen geschilderd op plaatsen waar het onderliggende las- en slijpwerk gereed is, anders zou de pas aangebrachte verf weer beschadigd worden. Naarmate meer delen van de schepen gereed komen, kan op steeds meer plaatsen met schilderen begonnen worden. Binnen in de schepen vindt een grote diversiteit aan activiteiten plaats. Overal gebeurt wel iets.

    Binnen gekomen goederen worden, zodra het kan, aan boord geplaatst. Het is voor de werf van belang te weten welke spullen wanneer binnen komen, om te voorkomen dat men bijvoorbeeld een pomp wil plaatsen, maar dat de fundatie voor de pomp nog niet gereed is.

    Een voorbeeld is de anker winch op ‘de 388’. Om deze te kunnen plaatsen is een gat in het bovenliggende dek gesneden, dit wordt later weer dicht gelast.

    Het aanleggen van de diverse leidingsystemen en het trekken van de elektrische kabels en draden overal in de schepen gaat onverminderd door.  In de rompcompartimenten worden de trappen en ladders geïnstalleerd en de vloeren en vlonders aangebracht.

    In de salons beginnen de ruimtes steeds meer vorm te krijgen nu een begin is gemaakt met het plaatsen van wandpanelen.

    De relatief gemakkelijke delen van het interieur, zoals rechte wanden en vlakke plafonds, worden door de werf zelf geïnstalleerd.  De meer ingewikkelde en gevormde delen worden door een gespecialiseerde interieurbouwer gemaakt en geplaatst (ICF uit Singapore).

    Het interieur is een zorgvuldig uitgedacht ontwerp van Vripack uit Sneek. Aan de afwerking worden daarom hoge eisen gesteld, zodat het geheel de uitstraling en beleving krijg die de ontwerper bedoeld heeft.

    Binnenkomende goederen

    De laatste tijd komt het regelmatig voor dat meerdere vrachtwagens tegelijkertijd spullen komen afleveren op de werf.

    De afgelopen weken is er weer veel materiaal binnen gekomen:

    • Alle ramen voor beide schepen, deze worden de eerste twee weken van oktober geplaatst;
    • De liftinstallaties zijn gearriveerd en zullen worden geïnstalleerd door specialisten van de fabrikant, Lift Emotion uit Meppel;
    • Huidkoelers, voor koeling van motoren en airconditioningsinstallatie;
    • Ventilatoren en luchtkanalen voor o.a. de machinekamers en autodek;
    • Elektrische hoofdschakelborden en scheidingtransformatoren;
    • Pompen voor het watermistsysteem;
    • Brandvertragende geïsoleerde wandpanelen.

     

    Vorig artikel

    Minder gehamer: constructie bijna gereed

    Volgend artikel

    De LNG-tanks zijn geplaatst

    Nieuwste berichten

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Willem Barentsz wint internationale Shippax Technology and Design Award 2021

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Archief

    • september 2021
    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021