De Nieuwe Schepen van Doeksen

  • Tekenwedstrijd
  • De schepen
    • Rederij Doeksen
    • Voorgeschiedenis
    • Keuze werf
    • Samenwerkende specialisten
    • Deck plans
    • Artist impressions
    • Facts & Figures
    • Kennistraject
    • Publiciteit
    • Financiering
    • Namenwedstrijd
  • LNG & Groen
    • LNG
    • Groene aspecten
    • Warmte terugwinning
    • Waddenfonds
  • Tijdspad
  • Bouwbegeleiders
✕

Brandblussysteem en derde man

Achtergrond, Actualiteit

Rederij Doeksen Rederij Doeksen 14 december 2016

Mooie stappen vooruit
In week 48 bracht directeur Paul Melles een bezoek aan de werf, om het werk en de vorderingen met eigen ogen te aanschouwen. Hij werd er persoonlijk bijgepraat door bouwbegeleiders Ingmar Holterman en Matthieu Kuiper en er moest een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt.

Watermistsysteem
De dinsdag en woensdag stonden in het teken van besprekingen. Er werd een definitieve keuze gemaakt  voor het vaste brandblussysteem voor het hele schip. Ingmar vertelt: “Dit wordt een watermistsysteem, dat zowel de accommodaties, machinekamers en het autodek beschermt. Voor de overige belangrijke zaken, zoals als generatorkeuze en het al dan niet toepassen van een innovatief systeem voor het benutten van restwarmte (waste energy) hebben we mooie stappen vooruit kunnen zetten. Op korte termijn zal hier eveneens een definitieve beslissing in worden genomen.”

Flink tempo
In de hallen gaat het werk gewoon door en wel in een flink tempo.  Ingmar: “We blijven een toename van het aantal arbeiders zien, momenteel zitten we per dag ruim boven de 200. De nachtploeg wordt opgeschaald van ca. 25 naar ca. 70 man.”

Tekort aan ruimte
Er is een tekort aan ruimte op de werkvloer, alles ligt vol op het moment. De hal naast onze schepen is deels leeg gekomen doordat andere in aanbouw zijnde schepen naar buiten (en te water) zijn gebracht. Het vrijgekomen oppervlak is onmiddellijk ingepikt voor ons project. Hier worden webframes voor de in aanbouw zijnde secties samengesteld, dit vergt ruimte. Vooral ook de accommodatieblokken die in aanbouw zijn, nemen veel vloeroppervlak in beslag. De werf stuurt erop dat, zodra een deel op de schepen kan worden gemonteerd, dit ook gebeurt. Alles wat omhoog kan, gaat ook omhoog. “Aan ons de taak dit in kaart te krijgen en houden, zodat niets wordt vergeten,” vertelt Ingmar. “ Dan is het wel prettig dat je met z’n tweeën bent.”

Technische systemen
Ondertussen gaat op de achtergrond het ontwerpen en verfijnen van de technische systemen onverminderd door. Wanneer de ontwerpen gereed zijn en door Lloyds (en ons) zijn goedgekeurd worden ze toegevoegd in het 3D-model. Dit model groeit net als de ‘echte’ schepen maar loopt vanzelfsprekend een stuk voor op de werkelijkheid.

Derde man
Inmiddels zit Ingmars periode van zeven weken erop en doet hij nu drie weken lang een stapje terug. Matthieu trekt nu de kar. De werkdruk zal alleen maar toenemen naarmate het project vordert, daarom is deze week de 3e man in stelling gebracht in de persoon van Willem Gerrits, machinist bij Rederij Doeksen. Hij komt eind januari voor het eerst naar Vietnam, een rouleert mee in een 7-op en 3-af schema. Vanaf dat moment zijn er steeds twee of drie Doeksenmensen op de werf.

img_1672 img_1664 img_1663 img_1676

Vorig artikel

Het werk gaat dag en nacht door

Volgend artikel

LNG-tanks in aanbouw

Nieuwste berichten

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Eerste proefvaart Willem de Vlamingh

Archief

  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • juli 2020
  • mei 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juni 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016

Categorieën

  • Achtergrond
  • Actualiteit
  • Breaking news
  • Duurzaamheid en milieu
  • Overig
  • Regels en overheid
  • Techniek
Copyright Rederij Doeksen 2021