De Nieuwe Schepen Van Doeksen

    • Tekenwedstrijd
    • De schepen
      • De Nieuwe Schepen Van Doeksen
      • Voorgeschiedenis
      • Keuze werf
      • Samenwerkende specialisten
      • Deck plans
      • Artist impressions
      • Facts & Figures
      • Kennistraject
      • Publiciteit
      • Financiering
      • Namenwedstrijd
    • LNG & Groen
      • LNG
      • Groene aspecten
      • Warmte terugwinning
      • Waddenfonds
    • Tijdspad
    • Bouwbegeleiders
    ✕

    Brandblussysteem en derde man

    Achtergrond, Actualiteit

    De Nieuwe Schepen Van Doeksen De Nieuwe Schepen Van Doeksen 14 december 2016

    Mooie stappen vooruit
    In week 48 bracht directeur Paul Melles een bezoek aan de werf, om het werk en de vorderingen met eigen ogen te aanschouwen. Hij werd er persoonlijk bijgepraat door bouwbegeleiders Ingmar Holterman en Matthieu Kuiper en er moest een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt.

    Watermistsysteem
    De dinsdag en woensdag stonden in het teken van besprekingen. Er werd een definitieve keuze gemaakt  voor het vaste brandblussysteem voor het hele schip. Ingmar vertelt: “Dit wordt een watermistsysteem, dat zowel de accommodaties, machinekamers en het autodek beschermt. Voor de overige belangrijke zaken, zoals als generatorkeuze en het al dan niet toepassen van een innovatief systeem voor het benutten van restwarmte (waste energy) hebben we mooie stappen vooruit kunnen zetten. Op korte termijn zal hier eveneens een definitieve beslissing in worden genomen.”

    Flink tempo
    In de hallen gaat het werk gewoon door en wel in een flink tempo.  Ingmar: “We blijven een toename van het aantal arbeiders zien, momenteel zitten we per dag ruim boven de 200. De nachtploeg wordt opgeschaald van ca. 25 naar ca. 70 man.”

    Tekort aan ruimte
    Er is een tekort aan ruimte op de werkvloer, alles ligt vol op het moment. De hal naast onze schepen is deels leeg gekomen doordat andere in aanbouw zijnde schepen naar buiten (en te water) zijn gebracht. Het vrijgekomen oppervlak is onmiddellijk ingepikt voor ons project. Hier worden webframes voor de in aanbouw zijnde secties samengesteld, dit vergt ruimte. Vooral ook de accommodatieblokken die in aanbouw zijn, nemen veel vloeroppervlak in beslag. De werf stuurt erop dat, zodra een deel op de schepen kan worden gemonteerd, dit ook gebeurt. Alles wat omhoog kan, gaat ook omhoog. “Aan ons de taak dit in kaart te krijgen en houden, zodat niets wordt vergeten,” vertelt Ingmar. “ Dan is het wel prettig dat je met z’n tweeën bent.”

    Technische systemen
    Ondertussen gaat op de achtergrond het ontwerpen en verfijnen van de technische systemen onverminderd door. Wanneer de ontwerpen gereed zijn en door Lloyds (en ons) zijn goedgekeurd worden ze toegevoegd in het 3D-model. Dit model groeit net als de ‘echte’ schepen maar loopt vanzelfsprekend een stuk voor op de werkelijkheid.

    Derde man
    Inmiddels zit Ingmars periode van zeven weken erop en doet hij nu drie weken lang een stapje terug. Matthieu trekt nu de kar. De werkdruk zal alleen maar toenemen naarmate het project vordert, daarom is deze week de 3e man in stelling gebracht in de persoon van Willem Gerrits, machinist bij De Nieuwe Schepen Van Doeksen. Hij komt eind Mathuari voor het eerst naar Vietnam, een rouleert mee in een 7-op en 3-af schema. Vanaf dat moment zijn er steeds twee of drie Doeksenmensen op de werf.

    Vorig artikel

    Het werk gaat dag en nacht door

    Volgend artikel

    LNG-tanks in aanbouw

    Nieuwste berichten

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Varen op bio-LNG een stapje dichterbij

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh maakt eerste passagiersdienstreis

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Willem de Vlamingh voor het eerst op Vlieland

    Archief

    • maart 2021
    • Mathuari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • juli 2020
    • mei 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • Mathuari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • juni 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • Mathuari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • Mathuari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016

    Categorieën

    • Achtergrond
    • Actualiteit
    • Breaking news
    • Duurzaamheid en milieu
    • Overig
    • Regels en overheid
    • Techniek
    Copyright De Nieuwe Schepen Van Doeksen 2021